Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. juni 2002.
Kommunernes Landsforening vil have kommunerne til at give borgerne kontant betaling for anvendelse af den
digitale forvaltning.
For at få digital forvaltning og elektronisk borgerbetjening til at vinde yderligere frem bør man overveje at give borgere en kontant belønning for at vælge de elektroniske løsninger.
Det mener Erik Fabrin, formand for IT- og erhvervsudvalget under Kommunernes Landsforening og borgmester i Søllerød Kommune.
- Når borgerne benytter de elektroniske medier, sparer de kommunen for administrative omkostninger. Det vil da kun være rimeligt, hvis vi i kommunerne delte de sparede penge med de borgere, der er med til at gøre besparelsen mulig, siger Erik Fabrin.
Han mener, at det er nødvendigt at gøre noget for at få borgerne til at droppe papiret til fordel for en elektronisk henvendelse.
Beløn borgerne
- Borgere, der vælger en elektronisk løsning, fungerer som ambassadører for vores digitale service, og de er med til at fremme en mere effektiv, offentlig sagsbehandling, siger Fabrin.
- Det vil jeg gerne belønne dem for, fortsætter Erik Fabrin.
Han peger blandt andet på rejsebureauet Tjæreborg, der giver kunderne en rabat på 100 kroner, når de bestiller rejsen over internet.
Modregning i skatten
- Rent teknisk skulle det være muligt at udvikle en fælles offentlig model for webservices, der automatisk sender rabatten til Told- og Skattestyrelsens systemer, så man Èn gang om året får en opgørelse og en modregning i skatten, siger Erik Fabrin.
Han vil ikke udelukke, at der er andre modeller, der kan skabe trafik i den kommunale e-forvaltning.
- Om vi vælger præcis denne model eller finder andre veje at gå, er ikke så afgørende. Det afgørende er, at vi hele tiden sørger for, at borgerne har en stærk tilskyndelse til at bruge den digitale indgang, siger Fabrin.
- Her er det min erfaring, at økonomiske incitamenter næsten altid er effektive, siger Erik Fabrin.
Han betegner sit forslag som en "omvendt brugerbetaling".
Billedtekst: Borgere, der benytter kommunernes digitale tilbud er ambassadører og bør belønnes kontant, det mener Søllerøds borgmester Erik Fabrin. Foto: Torben Klint