Indbakken bliver underholdende

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. juni 2002.


Unified messaging eller fælles indbakke skal sælges på webadgang og differentierede beskeder, mener danske Sifira. Firmaet tror desuden, at det bliver de private brugere, der skal trække brugen af den fælles indbakke i gang.

Det bliver ikke virksomhederne, men private, der kommer til at trække brugen af unified messaging (UM) eller fælles indbakke i gang - og underholdningsfaciliteter kommer til at spille en betydelig rolle, mener det danske UM-firma Sifira. For et par år siden var der store forventninger til unified messaging, hvor brugeren modtager elektronisk post, fax, beskeder fra såvel fastnet som mobiltelefoner i en og samme elektroniske indbakke. Ikke mindst i dette blads spalter blev det spået, at dette sammen med faciliteter til call centre ville være de første områder, hvor den dengang meget omtalte konvergens mellem telefoni og IT ville slå igennem.
Udbredelsen af UM er imidlertid gået langsom.
- Tidligere var der en tendens til, at UM-firmaerne hældte alle mulige funktioner i deres systemer, ligesom for at sige: Se hvad vi kan. I praksis benyttede folk måske tre til fem procent af faciliteterne. Nu går vi efter at tilbyde færre faciliteter, som så til gengæld er lige så interessante for Maren i kæret og for unge med taletidskort, som for erhvervsbrugere, siger direktør Martin BonnÈn fra Sifira.

Som du råber i skoven
De faciliteter, som Sifira nu i første række satser på, er web-adgang til den fælles indbakke og differentierede svarbeskeder.
Med adgang til den fælles indbakke fra internet bliver det enkelt at tjekke sine mobilsvar-beskeder, når man er i udlandet - selv i lande, hvis mobilsystemer ikke er kompatible med GSM. Desuden gør web-adgangen det muligt at sende telefonsvar-beskeder videre som e-post.
De differentierede svar-beskeder gør det muligt at give dem, der ringer op, forskellige beskeder alt efter deres opkaldsnummer. Dermed kan man have dansk telefonsvar-besked til folk, der ringer op fra Danmark og for eksempel en engelsk til udenlandske opkald.
Det er også muligt at lægge særlige beskeder til enkelte numre. Dermed kan det særlige, ventede opkald få særbetjening, eller partneren kan få en vigtig besked. Det er på dette område, at Sefira ser mulighed for at levere en række mere underholdningsprægede tjenester.
Med differentierede svarbeskeder bliver det nemlig også muligt for brugeren at lægge fis- og ballade-beskeder til udvalgte venner - som ikke ved en fejltagelse bliver aflyttet af moster Anna eller chefen. Sifira regner med, at der vil udvikle sig et marked for forudindtalte svarbeskeder i stil med de lyd-SMS'er, Sonofon har udviklet omkring Polle fra Snave.
Der vil også blive tilbudt seriøse svarbeskeder til den gruppe, Martin BonnÈn kalder "sky" personer. Folk der ikke kan fordrage at indtale deres egne svarbeskeder.
Sifira leverer fælles indbakke-faciliteterne til teleselskaber som hostede tjenester. I første omgang til Telmore i Danmark og et par mindre selskaber i Sverige. Nu retter selskabet blikket mod Tyskland.

Billedtekst: - Adgang til fælles indbakke fra internet og differentierede svarbeskeder er lige så meget noget for Maren i kæret og unge med taletidskort - især hvis faciliteterne også kan bruges til sjov, siger Martin BonnÈn fra Sifira. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere