Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. august 2002.
Folkeskole-, gymnasie- og VUC-klasser tager i det nye skoleår IT-systemer i brug. Fokus er på de administrative fordele, men ambitioner om e-læring lurer i horisonten.
Samtidig med de gul-klædte skolepatruljers indtog på de danske veje, gør IT-systemer fra henholdsvis danske KMD og norske Fronter sit indtog på danske folkeskoler, gymnasier og VUC-centre.
Med de nye systemer er de tider snart ovre for danske skoleelever, hvor skoleskemaet er et krøllet stykke papir i bunden af tasken og det krævede en cykeltur til den anden ende af byen før midnat for at aflevere stil til tiden.
Ideen bag de to systemer er den samme:
Via den enkelte skoles hjemmeside logger læreren, eleven eller forælderen sig på systemet, som er ASP-løsninger, der kører fra henholdsvis KMD's nethotel i Odense og en server på universitetet i Oslo.
Her får man adgang til en række funktioner, for eksempel skoleskemaer, adresselister og mulighed for at sende beskeder.
Afløser for kontaktbogen
Løsningen fra KMD hedder Skole/Hjem Portalen. Den er rettet mod folkeskolerne og bliver i løbet af efteråret testet i 21 klasser på otte folkeskoler.
Med internet-løsningen, der er ment som en afløser for kontaktbogen, kan den enkelte lærer sende beskeder ud til forældre, modtage tilmeldinger til ture og arrangementer, ligesom der er spil og chat tilgængelig online for børnene.
- Dialogen mellem skole og hjem er den største grænseflade mellem hjemmet og det offentlige. Vi ville lave et system, der skulle give et kvalitetsløft, men ikke måtte være en administrativ byrde for lærerne, siger Jeffrey Porsborg-Smith, forretningschef for skoleområdet hos KMD.
Internet-løsningen bruger data og administrative oplysninger om lærere og klasser fra KMD's andre skolesystemer, og sikrer på den måde, at de rigtige personer har adgang til de rette data. For skolen koster Skole/Hjem Portalen 30 kroner pr. elev om året, og det vil fra begyndelsen af næste år blive udbudt til alle landets kommuneskoler.
Administrative fordele
Fra det norske IT-firma Fronter kommer et andet system, som 35.246 personer på 21 ud af landets 200 gymnasier og 15 ud af landets 78 VUC-centre tager i brug i det nye skoleår.
Systemet har 200.000 brugere i Norge og indeholder en række værktøjer, som kan bruges til opgavestyring, projektarbejde, skemaer og administration.
Et gymnasium skal regne med at give 25.000 - 30.000 kroner for systemet, der herefter koster en årlig afgift på 15.000 - 20.000 kroner.
Jochum Kirsebom er direktør for Mercantilius, som står for at sælge det norske system i Danmark, og han er meget optimistisk, hvad angår udbredelsen.
- Inden 31. december har 40 procent af gymnasierne og 50 af VUC-centrene vores system, siger Jochum Kirsebom, der har tre ansatte og to freelance-undervisere, som tager rundt og underviser i brugen af systemet.
For begge systemer gælder, at det er de administrative fordele, der kommer først.
- Det her er et skridt på vej mod e-læring, men vi er ikke modne til e-læring endnu, fordi infrastrukturen til administration ikke er på plads, siger Jeffrey Porsborg-Smith fra KMD.
Det mere avancerede norske system Fronter indeholder flere elementer af e-læring, men også her udgør administration en stor del af funktionerne.
- Systemet er i starten lige dele administration og e-læring, men vil efterhånden udvikle sig mere i retning af e-læring. Systemet giver mulighed for videndeling, og lærerne vil få større mulighed for at skræddersy materiale til eleverne, siger Jochum Kirsebom fra Mercantilius.
ILLUSTRATION: LENE SEKJÆR