Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. august 2002.
Flere amter finder centrale mål i regeringens udspil til en IT-strategi for sundhedssektoren urealistiske.
Regeringen ønsker en samlet plan for IT-anvendelsen i sundhedssektoren. Derfor har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en national IT-strategi for sundhedsvæsenet.
Men hvis sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen havde forventet klapsalver for sit initiativ, må han blive skuffet. Der er nemlig drøje hug til strategien fra en lang række af høringsparterne.
Generelt finder parterne, der blandt andet omfatter amter, hospitaler og andre interessenter, at det er en god ide at udarbejde en samlet strategi for IT-anvendelsen i sundhedssektoren. Flere peger på, at strategien er for ukonkret og ikke indeholder elementer af prioritering i forhold til den amtskommunale økonomi.
Dansk IT, det tidligere Dansk Dataforening, efterlyser blandt andet en beskrivelse af de midler, der skal realisere målene, især hvor det gælder indførelsen af elektroniske patientjournaler (EPJ). Her finder Dansk IT de opstillede mål for generelle, hvilket gør det svært at forholde sig til ikke mindst de økonomiske mål.
Penge på bordet
Dansk IT betegner ligeledes den opstillede tidsplan for EPJ som urealistisk.
Ifølge Sundhedsstyrelsens udspil skal alle hospitalssenge være dækket af EPJ i 2005. I stedet bør styrelsen efter Dansk IT's opfattelse klargøre, hvad det er, der skal være implementeret, og hvilken del af det samlede mål det udgør.
Dansk IT anbefaler, at der fokuseres på integrationsproblemerne, da mange sygehuse allerede i dag har haft betydelige investeringer i EPJ-systemer.
Amtsrådsforeningen (ARF) efterlyser en mere tydelig prioritering og koordinering af de enkelte indsatsområder.
ARF mener ikke, at strategien, som den er udformet, kan anvendes som rettesnor for amternes IT-strategiske overvejelser.
ARF er skeptisk over for tidsplanen for indførelse af landsdækkende EPJ, som de betegner som forceret.
ARF mener også, at finansieringen af EPJ, der betragtes som ganske betydelige, inddrages i de årlige forhandlinger mellem staten og amterne.
I Århus Amt mener man, at selve udgangspunktet for strategien er forkert. Strategien taler om sundhedsvæsenets journal, mens Århus Amt mener, at det centrale begreb må være borgernes journal.
Hertil kommer, at målene skal operationaliseres, så de kan blive målepunkter for, om strategiens mål bliver nået i strategi-perioden. Amtet efterlyser en beskrivelse af, om de økonomiske og tekniske forudsætninger er til stede for at kunne nå målene.
Blandt andet fordi mange af målene er afhængige af, at der sker lokale initiativer, som kræver økonomiske midler.
Fælles system
I Nordjyllands Amt er man skeptisk over for det realistiske i at have indført EPJ med udgangen af 2005, og peger desuden på, at det grundlag, der er udarbejdet for den fælles EPJ-struktur, G-EPJ, først vil være afprøvet i pilotprojekter med udgangen af 2003, hvilket først gør det realistisk at have egentlige EPJ-systemer i 2005.
Amtet betegner målsætningen som urealistisk og mener, at tidsfristen vil gøre situationen uhåndterlig.
Høringssvarene skal indarbejdes i den nationale strategi for IT i sundhedsvæsenet.