Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. august 2002.
I mangel af fælles standarder og platforme for byggebranchen har IBI i Ikast selv udviklet en række styringsværktøjer. - Det er nu, vi har brug for at få struktureret vores informationer, mener selskabet.
Entreprenør- og udviklervirksomheden IBI (Ikast Byggeindusti) er et af de danske byggefirmaer, der har reageret på manglen på fælles IT-standarder og -platforme i branchen, ved at udvikle egne systemer.
- For alle vores projekter har udgangpunktet været, at de allerede inden for det første år skal give resultater på bundlinien. Det er foreløbig lykkedes med fire IT-projekter, siger IT-chef Mads Dybvad Nielsen fra IBI.
For et par år siden udviklede IBI Ludoc Constructor, som er software til håndtering af byggebeskrivelser og tilbud. Ludoc-aktiviteterne er nu udskilt som en selvstændig virksomhed.
Senere har selskabet udarbejdet projektstyringssystemet Mentor, der varetager den konkrete sagshåndtering. Mentor bygger på Lotus Notes og er tæt integreret med IT Factorys CRM-system, og er udviklet med VM-data og Aston/Spirit som underleverandører.
Mentor opsamler alle relevante informationer om et byggeprojekt på selskabets intranet. Datastrukturen er ens på tværs af landegrænser og projekter. Dermed kan en projektleder for eksempel hurtigt skaffe sig overblik over byggerier, der ligner det, han skal i gang med, eller medarbejdere, der overtager projekter undervejs, kan se opdaterede dokumenter om det hidtidige forløb. Om en måned lancerer IBI en ny version af Mentor, der inddrager post fra alle implicerede medarbejderes mailbokse i den elektroniske dokumentation.
- Vi foretrak at udvikle et værktøj, der er skræddersyet til vores formål, frem for at tilpasse et eksisterende dokumenthåndteringssystem, fortæller Mads Dybvad Nielsen.
- Selvfølgelig havde det været bedre, at kunne lægge sig op ad standarder, men når de endnu ikke findes, er det en fordel for os, at vi allerede har struktureret vores databaser. Så kan vi senere tilpasse os, siger han.
- Desuden må nogen gå forrest. Groft sagt er den danske entreprenør-branche fire år efter den svenske, der har haft stordriftfordele. Det kan stadig være nødvendigt at sige til nogle håndværksmestre, at de bliver nødt til at blive koblet på, så de kan modtage elektroniske mødereferater, tilføjer han.
Det kan være en udfordring at få medarbejderne til at tage et nyt projektstyringssystem i brug, erkender Mads Dybvad Nielsen. Specielt når man som IBI efter 14 dage lukker for de hidtil benyttede faciliteter.
- Den første måned, hvor man udelukkende hælder information ind i systemet og endnu ikke har gavn af de nye muligheder, er kritisk. Men så kom meldingerne om, at det i arbejdsgangene faktisk var blevet lettere at finde information, fortæller han.
- Der opsamles store mængder data under et byggeprojekt, og med den gamle ringbindsmetode hændte det, at erfaringer og opdateringer gik tabt. Det kunne føre til byggefejl eller bristede forventninger hos kunderne. Derfor bliver fordelene ved et system, der giver adgang til opdateret information, hurtigt klart for brugerne, siger IT-chefen.
Web-adgang
Ud over de nævnte systemer arbejder IBI med at etablere en web-baseret grænseflade, der kan gøre projektinformationer tilgængelige for leverandører og partnere i byggeprojekter. Dette system er foreløbig i brug på et enkelt projekt.
IBI beskæftiger sig med udviklings-, entreprenør- og finansieringsvirksomhed i forbindelse med erhvervsbyggeri i hele Norden. Selskabet har hovedkvarter i Ikast og kontorer i København, Stockholm, Oslo og Helsingfors.