Regeringsmål: Én dør til det offentlige

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. august 2002.


Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen vil give virksomheder én indgang til det offentlige. Erhvervsledere peger dog på, at det vil kræve organisatoriske ændringer i staten, hvis det skal give de ønskede gevinster.

Økonomi- og Erhvervsministeriet lancerer til foråret Erhvervsportalen, der skal være det offentliges kontaktpunkt til private virksomheder, og mandag løftede økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) sløret en smule for, hvad portalen skal indeholde.
En række forskellige myndigheder skal samles på portalen, så virksomheder kun behøver henvende sig til det offentlige Èt sted, og alle 1.200 erhvervsrettede papirblanketter skal gøres digitale. Samtidig skal videovejledninger gøre regler og love lettere at forstå.
- Private skal have Èt vindue til det offentlige, og så må de forskellige offentlige institutioner selv finde ud af at fordele informationerne. Der er for mange blanketter, hvor man indrapporterer de samme data, og det er ikke rimeligt. Vi skal tænke på tværs af traditionelle myndighedsskel, siger Bendt Bendtsen.
Hele projektet er en del af regeringens strategi "Vækst med vilje", der blandt andet har som mål at sænke de administrative byrder med 25 procent i 2010.
Bendt Bendtsen havde fundet inspiration i et idekatalog, som en række personer fra erhvervslivet og forsknings- og universitetsverdenen har udarbejdet gennem tre møder på Trekroner Fortet ud for Københavns Havn.
Ændringer i organisationen
Idekataloget blev offentliggjort mandag, og udover at pege på behovet for Èn samlet adgang til det offentlige, havde personerne bag idekataloget ved fremlæggelsen en anden hovedpointe: Strukturerne i det offentlige skal nedbrydes, hvis der skal komme effektiviseringsgevinster ud af det.
- Hvis man indfører en enhedsportal, bliver der kun Èn indgang til det offentlige, og så er det nødvendigt med visse organisatoriske ændringer. Implementerer man bare ny teknologi i en gammel organisation, får man en dyr gammel institution, siger således Thomas Ladegaard, der som administrerende direktør i virksomheden Svifnik var med til at udforme idekataloget.
Hans udsagn får støtte i rapporten "IT i praksis 2002", som PLS Rambøll Management udsendte i sidste uge. Den peger på sektoropdeling og organisatoriske grænser som den største barriere for servicefællesskaber.
- For at få indfriet forventningerne til gevinster, skal man også etablere større organisatoriske tilpasninger, så man når videre end det, at et enkelt kontor tilpasser sine arbejdsgange. Der skal skabes nye strukturer på tværs af kommuner, amter og stat, siger Lars Andersen, manager hos PLS Rambøll, om rapportens konklusioner.
Rapporten viser, at der er en væsentlig kløft mellem borgernes efterspørgsel og det offentliges udbud.
81 procent af borgerne ønsker at spare tid via selvbetjening gennem enkle indgange til det offentlige, men kun fire procent af de offentlige virksomheder er indtil nu gået sammen om at levere en sammenhængende service.
Foregangsministerium
Den store forskel mellem udbud og efterspørgsel vil Økonomi- og Erhvervsministeriet forsøge at mindske ved at blive foregangsministerium for digitaliseringen af den offentlige sektor.
Det indebærer blandt andet, at samtlige papirbaserede blanketter under Økonomi- og Erhvervsministeriet og dens 10 styrelser skal gøres digitale, så de kan være på Erhvervsportalen, når den åbner til foråret.
LEC, Accenture og IBM er de tre virksomheder, der dyster om at skulle levere Erhvervsportalen.
Den endelige leverandør er faktisk fundet, men de sidste papirer mangler at blive underskrevet, og aftalen vil derfor først blive offentliggjort i begyndelsen af september.
I alt har Økonomi- og Erhvervsministeriet afsat 80 millioner kroner over de næste fire år til digital forvaltning målrettet virksomheder.

Billedtekst:
Et af resultaterne fra idekataloget, udtænkt af personer fra erhvervslivet, forsknings- og universitetsverdenen, er denne model for, hvordan udvekslingen af data mellem virksomheder og myndigheder kan foregå. Forskellige myndigheder stiller data og indberetningsmuligheder til rådighed via web-services. Små virksomheder kan få adgang til disse tjenester via en offentlig portal, der ud fra virksomhedens data selv finder de relevante web-services. Større virksomheder, der har en vis teknisk ekspertise, kan vælge at forbinde sig til de enkelte web-services direkte. Det giver mulighed for at integrere de offentlige services med virksomhedens egne computersystemer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere