Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 26. august 2002.
Masser af udstrakte hænder på Microsofts partnerkonference.
Los Angeles: - Hvis vi skulle dømmes på hvordan, vi har behandlet Jer, burde nogle af os helt klart fyres, sagde Microsofts Group Vice President, Orlando Ayala, i sin hovedtale tale på årets partnerkonference i juli.
Og der blev hverken grinet eller klappet blandt de 3.000 partnere på tilhørerpladserne.
På skift oplyste Orlando Ayala og alle de andre hovedtalere på Fusion 2002, at dette års partnerkonference var den vigtigste nogen sinde. Og der har aldrig været så meget at undskylde over for de fremmødte forhandlere, systemintegratorer og softwarehuse som i år.
Varm luft og kølnet forhold
Den kontroversielle overgang til et nyt licensprogram, favoriseringen af enkelte forhandlere i direkte breve til slutkunder, stigende konkurrence i marken fra Microsofts egen konsulentgruppe, lanceringen af eget CRM-produkt, udnævnelsen af en ny øverste kanalchef og skiftende sikkerhedsproblemer. Alle er de sager, der har kølnet forholdet mellem Microsoft og de mange partnere verden over. Visse steder dog mere end andre.
Spørgsmålet er, om undskyldende ord sagt i Los Angeles i juli, hvor luften som bekendt er varm, bliver bakket op af handling, der kan mærkes på den anden side af Atlanten. Det kan kun tiden vise, svarede Orlando Ayala uden bæven i stemmen.
Tilbage i favnen
Fra Microsofts side bliver der sat en flåde af kanaltiltag og loyalitetsskabende programmer i søen for at hive forhandlerne tilbage i favnen og for at genskabe den brist, som Orlando Ayala konstaterede, der er kommet mellem software-giganten og dens partnere.
Det blev lovet, at konsulentgruppen ikke længere skal vise tocifrede vækstrater, men faktisk kun skal hvile i sig selv. Desuden bliver der sat 500 millioner dollars af over det kommende år til at ansætte flere dedikerede kanal-sælgere og supportfolk. Og som noget nyt skal selv de øverste chefer i Microsoft score højt på kunde- og partnertilfredshed for at udløse en del af deres løn.
Alt i alt viste Microsoft på Fusion, at ingen er for store til at erkende fejl og til at sige undskyld og, at der skal ændringer til for at genetablere loyaliteten og tilfredsheden hos deres partnere.
Billedtekst: Aldrig før har Microsofts øverste salgs- og marketingchef, Orlando Ayala, haft så meget at undskylde over for Microsofts partnere som på dette års Fusion.