Den offentlige avantgarde

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.


Nu må det være slut. I årevis har IT-afdelingerne i det offentlige nærmest fremstået som de fattige slægtninge i forhold til deres kolleger i det private erhvervsliv. Her har IT-afdelingerne ført sig frem, som om de var de eneste, der havde både ressourcerne og modet til at tage den sidste nye teknologi i brug.
Men æres den, som æres bør. Når det gælder IP-telefoni, har kommuner, amter og andre offentlige arbejdspladser været i første række.
Et stykke hen ad vejen skyldes dette, at kommunerne har en organisatorisk struktur, der er særdeles godt egnet til den nye teknologi. De har typisk mange eksterne afdelinger og institutioner, der kommunikerer meget indbyrdes. Derfor er det let at opstille beregninger for udrulningen af IP-telefoni, der både giver besparelser inden for rimelig tid og fører til bedre data- og teleforbindelser.
Men så meget adskiller offentlige og private virksomheder sig ikke: Mange private kan også opnå fordele ved at gå helt eller delvist over til IP-telefoni.
I visse tilfælde bunder det private erhvervslivs tilbageholdenhed i svigtende mod.
Det kan være IT-afdelingens manglende mod på at overtage driften af og supporten på et telefon-system, der yderligere skal belaste det i forvejen hårdt prøvede datanet.
Eller det kan være virksomhedens ledelses mismod i forhold til investeringer i hvad som helst, der har med IT at gøre. Her er vi nemlig tilsyneladende inde i et klassisk backlash, eller hvad man kunne kalde en boomerang-effekt. Det har i lang tid været sådan, at bevillinger til IT gik igennem - selv om det nogle gange var modstræbende. For alle ved trods alt, at IT er fremtiden.
Nu er der krise med selvforstærkende tilbageholdenhed. "Hvad kan det nytte", synes at være blevet omkvædet, når det gælder IT, særligt i det private erhvervsliv.
Derfor bør IT-afdelingerne nu med respekt se op til deres kolleger i det offentlige, der har modet og viljen til at prøve ny teknologi - i det aktuelle tilfælde IP-telefoni.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere