IP-telefoni skal prioriteres

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.


EADS Telecom - det tidligere Matra Nortel Communications - bringer erfaringerne fra den gamle televerden ind i IP-telefoni.

Billedet af IP-telefoni herhjemme har været domineret af Cisco, men der optræder andre betydelige producenter, og producenter, der har en anden baggrund end netværksgiganten, og derfor angriber området fra en anden vinkel.
EADS Telecom har leveret IP-løsninger til Bornholms Amt, IT-konsulentfirmaet Hands, udviklingshuset SDC og Jelling Kommune.
Selskabet blev etableret i marts 2001 på grundlag af franske Matra, som havde overtaget en del af den canadiske teleproducent Nortel. Matra havde opereret i Danmark de sidste ti år.
- EADS kommer jo fra den traditionelle omstillingsverden. Dermed har vi fokus på, at brugerne ønsker at bevare den høje stabilitet og de over 500 forskellige faciliteter i form af tryk-selv-tjenester og lignende, de har kendt i den gamle telefon-verden, siger salgs- og marketingchef Bo Hoffmann fra EADS Danmark.
Flere løsninger
Det er på den ene siden rene IP-telefoni-løsninger, EADS for eksempel leverer til nybyggerier og virksomheder, der skal have koblet et antal filialer op med hovedkontoret som udgangspunkt. På den anden side leveres kombinerede løsninger. Disse kan sættes sammen på forskellige måder. Eksterne afdelinger kan blive koblet op via IP, mens de hidtidige afdelinger fortsætter på det eksisterende telefonanlæg. Eller IP kan kombineres med almindelig telefoni i samme bygning, så nye brugere blot behøver sætte deres IP-telefon til nærmeste datastik.
- For den enkelte bruger er integrationen af telefonen med kalender-systemet ofte det vigtigste ved overgangen til IP, fordi de dermed får nye muligheder. For de virksomheder, der vælger IP-telefoni, er det afgørende, at de ansatte mindst har de samme faciliteter, at de får et fremtidssikret system og så de økonomiske besparelser, siger Bo Hoffmann.
Prioriteret tale
Kvaliteten af IP-telefonien står højt på EADS prioriteringsliste. Selskabet opererer med begrebet TOS (Type of Service) som en særlig IP-telefon-specifik udgave af QoS (Quality of Service) på grundlag DiffServ-standard.
- Vi taler om ToIP - Telefoni over IP - snarere end VoIP for Voice over IP eller IP-telefoni. Det er muligt at køre IP-telefoni mellem to lokationer uden at prioritere trafikken, men vi anbefaler det ikke. Du kan udelukkende garantere kvaliteten, hvis du giver telefonien fortrinsret frem for anden datatrafik, siger Bo Hoffmann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere