Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.
AntiPiratGruppen udsender brev til alle landets skoler med opfordring om, at konsekvenserne af piratkopiering
sættes på skoleskemaet.
På baggrund af en række sager, som AntiPiratGruppen (APG) har ført mod blandt andet kollegier og deltagere i såkaldte Netparties, mener APG, at det er på høje tid at de unge informeres bedre gennem skolesystemet.
Derfor udsender APG i disse dage et brev til alle landets skoler med opfordring til at piratkopiering sættes på skoleskemaet.
Uacceptabel adfærd
APG peger desuden på muligheden af, at skolernes eget udstyr bruges til ulovlig piratkopiering.
- Vi er meget stolte af den danske kultur i disse år, hvor Danmark har kunnet gøre sig gældende internationalt inden for både musik, computerspil og ikke mindst film. Men i dag er kunstnere og producenter i alle tre brancher truet på deres levebrød af piratkopiering. Derfor ville det være helt naturligt, hvis skolerne hjalp os med at trække en grænse og forklare, at piratkopiering ikke blot er drønulovligt på samme måde som tyveri, men også er udtryk for en socialt uacceptabel adfærd, siger Michael Ritto, formand for musikbranchens organisation, IFPI.
De unge pirater
De seneste års konkrete sager om piratkopiering viser, at uddannelsesmiljøerne ofte er i fokus. Ikke mindst i netparty-
sagerne har AntiPiratGruppen oplevet mange unge i folkeskolealderen beskæftige sig med strafbar piratkopiering i et anseeligt omfang.
AntiPiratGruppen peger i deres brev også på, at skolernes ledelser under visse omstændigheder kan pådrage sig et retsligt medansvar, hvis man ser gennem fingrene med, at skolens IT-udstyr misbruges til piratkopiering.
- Vi ønsker naturligvis ikke at mistænkeliggøre uddannelsesmiljøet generelt, men samtidig må vi erkende, at piratkopiering er et særdeles udbredt samfundsproblem, og at netop skolerne har et særligt ansvar her, siger advokat Niels M. Andersen, AntiPiratGruppen.
Billedtekst:
AntiPiratGruppen oplever, at unge i folkeskolealderen beskæftiger sig med strafbar piratkopiering i stort omfang, og opfordrer derfor landets skoler til at sætte piratkopiering på skoleskemaet.