Kampen om langsnakkerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.


Selv om TDC Mobil får flere kunder, taber selskabet markedsandele, målt ud fra hvor meget disse kunder snakker.

Det handler ikke bare om at få kunder - tricket er at få de rigtige kunder. Det går ikke længere blot at tælle kunder, når man vil vise, hvilke selskaber der er størst og dygtigst på mobilområdet.
Antallet af mobilbrugere har været usikkert, siden de forudbetalte taletidskort blev introduceret. Ved årsskiftet var der ifølge Telestyrelsen små fire millioner aktive mobilnumre, men knap halvanden million af disse refererer til taletidskort - og et ukendt antal tilhører brugere, der har flere aktive kort.
Samtidig er der stor forskel på, hvad den enkelte kunde er værd for selskaberne. I dette skema er oplysninger fra Telestyrelsens årbog 2001 om kundetal og trafik sat sammen med Top 100-oplysningerne: Det viser, at TDC Mobil sidste år fik 221.875 flere kunder end året før og dermed gik mere end dobbelt så meget frem som den nærmeste konkurrent, Orange. Og at TDC Mobil sidste år indkasserede et tab af markedsandele på 4,7 procent beregnet ud fra antallet af afgående trafikminutter.
Her overfor har Sonofon fået lidt over 65.000 flere mobilkunder - en pæn portion mindre end lillesøsteren Orange, men med en stigning på 4,5 procent i andelen af trafikminutter har Sonofon bedre fat i de mest talende kunder. Det er udtryk for selskabets stadig styrkede position på erhvervsområdet med dets flexplan-programmer.
Mobilområdet adskiller sig fra andre typer forretning ved, at flere nye kunder ikke betyder højere indtægter - tværtimod. Godt nok har mobilselskaberne fået reduceret de tilskud på flere tusinde kroner, som gjorde, at nye kunder kunne købe en telefon til 25 øre. Der kører dog stadig kampagner, og udgifterne til dem er sammen med investeringerne i næste generation af mobilnet årsagen til de spektakulære underskud, som Telia og Orange fortsat havde sidste år. Som det ses, tabte Orange 448 millioner kroner før afskrivninger. Telias tab på mobilområdet fremgår ikke af de tal, selskabet har oplyst til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, og som ligger til grund for Top 100-tallene. Men selskabet oplyste i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, at Telia Mobile sidste år inden afskrivninger havde et tab på 472,5 millioner kroner.
Sidste år talte danskerne knap 285 millioner minutter mere i mobiltelefon end året før. Dette er et fald i væksten i talelyst i forhold til de to foregående år, hvor stigningen har ligget omkring 500 millioner minutter.

Boks:
Mobilselskaber i Danmark
Virksomhed Omsætning Abonnenter Markedsandel
Top 250

Noter:
Se side 190

Omsætning
i mio. kroner

Vækst i pct.

Resultat af
primær drift

Resultat før
skat i mio. kr.

Overskuds-
grad

Antal mobil-
abonnenter

Vækst i mobil-
abonnenter

Antal trafik-
min. i 1000

Markedsandel
i pct. af trafik

Ændring i
markedsandel
Placering
1 1 TDC A/S 51.564,0 15,7 4.338,0 221,0 8,4 1.664.175 221.875 1.210.285 40,6 -4,7
2 8 Sonofon Holding A/S note 6 3.540,0 14,3 272,0 101,0 7,7 940.453 65.216 1.028.199 34,5 4,5
3 14 Telia A/S note 8 2.300,0 27,8 - - - 291.131 28.005 155.189 5,2 0,4
4 26 Orange 1.436,0 21,3 -448,0 -1036,0 -31,2 608.107 98.591 372.664 12,5 -0,2
5 48 Debitel Danmark A/S 743,8 44,7 2,4 -13,0 0,3 270.838 56.260 151.528 5,1 0,4
Tallene for antal abonnenter og mobile trafikminutter er beregnet på grundlag af Telestyrelsens Teleårbog. Angivelsen af TDC's vækst i mobilabonnenter er usikker, da de opgivne tal for 2000 omfattede Duet-kunder.

Det er vanskeligt at sammenligne TDC-koncernen eller "næsten full-serviceselskabet" Telia med de øvrige, der i Danmark fortrinsvis driver mobilforretning. Ifølge TDC's regnskab havde selskabet en nettoomsætning på sin danske mobilforretning på 3.628 millioner kroner, mens Telia Mobile opgiver en nettoomsætning på 574 millioner.

Note:
VIC fik et hug
Det skulle have været en god fortælling, som TDC's danske mobilselskab kunne bruge i markedsføring. Og VIC-mærket blev da også lanceret med tv-reklamer om hemmelige håndtegn. Men i december fik varemærket knytnæven og røg ud i kulden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere