Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Under 90'ernes optur blev forretningsfolk, der helligede sig de gamle idealer, betragtet som dinosaurer. Men i dag, hvor den nye og langt barskere virkelighed er blevet hverdag i IT-branchen, er det syn definitivt ved at uddø.
Hvis der er Èn ting, som Computerworlds oversigt over IT-branchens 250 største virksomheder vidner om, så er det, at det var svært - for ikke at sige forbistret svært - at drive en god forretning i 2001.
Det viser tallene, herunder i særdeleshed resultaterne, som fremgår af talmaterialet. Men også budskaberne fra den dialog, som Computerworld igennem tre måneder har haft med topledere i mere end 250 danske IT-virksomheder.
Her lyder meldingen, at 2001 var et skidt år, og at kun de færreste har grund til at tro, at præstationerne i 2002 bliver synderligt meget bedre.
Og det er tilsyneladende stadig en meget svær pille at sluge for en branche, der har været vant til at kunne gå på vandet. For blot et par år siden var det nærmest utænkeligt for mange i IT-branchen at slutte året med et klækkeligt underskud.
Trist hverdag
Men netop underskud i millionklassen blev i 2001 den noget overraskende og triste hverdag for rigtig mange selskaber. Således sluttede hele 91 ud af de 250 største danske IT-virksomheder 2001 med røde tal på bundlinien. Og selvom den samlede omsætning i de samme virksomheder voksede hæderligt med 10,3 procent fra 167,1 milliarder kroner i 2000 til 184,3 milliarder kroner i 2001, så løb det samlede tab (resultat før skat) i branchen op på 10,4 milliarder kroner.
Sammenlignet med det plus på 23,9 milliarder kroner, der i år 2000 prydede branchens samlede bundlinie, svarede det til, at indtjeningen faldt med en faktor tre ned i det røde område. Et vink med en vognstang om, at krisen kradser, og at yderligere konsolidering og konkurser er uundgåelige.
Holdningsskred undervejs
De triste tal illustrerer med al tydelighed den bratte opvågnen, der er overgået IT-branchen i 2001. Men Computerworlds dialog med virksomhederne afslører også et decideret holdningsskift blandt IT-branchens topledere.
I det forretningsklima, der kendetegnede de sidste år af 90'ernes IT-optur, var alle vindere, når det kom til at drive forretning. Viden, teknik eller erfaring var kun i begrænset omfang påkrævet. Så længe energien og ideerne var der sammen med en portion fandenivoldskhed og den rette attitude, var man kørende. Faktisk var folk, der helligede sig gamle idealer - som at holde styr på omkostningerne og sikre høj kvalitet i deres services og produkter - en flok dinosaurer. For hvorfor bekymre sig om det, når tyngdekraften og alle konventionelle love om virksomhedsdrift var ophævet?
Eurfori erstattet med ængstelse
Det syn på at drive forretning er definitivt ved at uddø. For ikke alene har der sneget sig en voksende bekymring ind overalt. Vil kunderne mon købe, omkostningerne stige eller de grundlæggende præmisser i forretningsmodellen vise sig overlevelsesdygtige?
Toplederne har for længst også erkendt, at vækst og indtjening ikke kommer pr. automatik. De har genopdaget, at virksomhedsdrift ikke handler om vidtløftige forretningsplaner, visioner og det at skabe en arbejdsplads med cola-automater og bordtennisborde. Og at det ikke nytter noget at have ideen til et produkt, hvis det ikke kan udvikles, eller modtage en ordre, hvis den ikke kan opfyldes. Kort sagt et holdningsskift, der på en gang signalerer et ønske om at fremstå mere ydmyg og seriøs samtidig med en søgen tilbage til de konventionelle normer og regler for at drive en forretning.
Note:
Dinosaurer
Dinosaurerne var en gruppe krybdyr af meget forskellig størrelse, udseende og leveform. De levede i tiden fra 225 til 140 millioner år før vores tidsregning.