Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den BioTech d. 3. oktober 2002.
BIO-IT: En strengere håndhævelse af FDA's regelsæt 21 CFR Part 11 er lige om hjørnet. Men selv om reglerne har eksisteret i over fem år, er deres konsekvenser stadig uklare for mange i industrien.
Da U.S. Food and Drug Administration (FDA) den 20. august 1997 præsenterede regelsættet med det lidet sexede navn 21 CFR Part 11, var målsætningen klar: At sparke den farmaceutiske og bioteknologiske industri ind i den digitale tidsalder.
Årsagen var simpel. Et væld af IT-teknologier havde allerede bevist deres værd ved at fremme produktiviteten i andre brancher. Den farmaceutiske og bioteknologiske industri var træt af at stå uden for døren og ønskede en mere effektiv kommunikation med myndighederne og effektive arbejdsgange. Industrien pressede på for en løsning.
Således valgte FDA at ophæve industriens slavebånd til papiret med det mål, at den minutiøse interne og eksterne dokumentation af produkter og alle facetter i produktionen skulle blive lettere. Midlet blev 21 CFR Part 11 - et regelsæt, der i sin essens handler om, hvordan FDA under nogle særlige retningslinjer accepterer elektroniske data og/eller elektroniske signaturer som dokumentation i stedet for papir.
Lovmæssig brydekamp
21 CFR Part 11 var fra starten født med en vision om, at det på lang sigt ville reducere omkostninger og mængden af de fejl, der begås i forbindelse med manuelle registreringer af information. Samtidig var målet, at det skulle åbne sluserne for en gennemgribende rationalisering af forretningsgangene i industrien. F.eks. ved at skabe bedre kontrolmuligheder i produktion og kvalitetssikring eller gøre det hurtigere at tilbagekalde produkter.
Således blev 21 CFR Part 11 fremhævet som en win-win situation. For i takt med at industrien strømlinede sine forretningsprocesser, lød løftet fra FDA, at det ville tjene forbrugernes sikkerhed og produkternes kvalitet.
Men FDA's mission blev langt vanskeligere end først antaget.
Mange begyndte at bruge ukvemsord, når talen faldt på 21 CFR Part 11, selv om industrien selv havde presset på for at få FDA til at acceptere elektroniske registreringer.
Trods gode intentioner og det umiddelbart simple regelsæt, der faktisk kun fylder, hvad der kan stå på tre A4-sider, gemte sig nemlig en massiv udfordring. En udfordring, der i dag har fået mange i industrien til at anskue 21 CFR Part 11 som en lovmæssig brydekamp, der koster for mange penge og kun har få forretningsmæssige fordele.
Det misforståede regulativ
I dag, fem år efter 21 CFR Part 11 officielt trådte i kraft, kæmper industrien stadig med at forstå selv de mest basale følger af 21 CFR Part 11. F.eks. hvilke systemer der ifølge reglerne skal være "compliant", hvordan de bliver det og endnu vigtigere: Hvordan man prioriterer og i det hele taget kommer i gang.
Det får konsulenter som Ernst & Young eller Gartner til at kalde 21 CFR Part 11 det mest misforståede regulativ til dato i den farmaceutiske industri. Som industriens rådgivere inden for området er de dog i sagens natur ikke neutrale.
Faktum er dog, at mange af de store spillere, f. eks. Lundbeck eller Novo Nordisk, er et stykke fra at være helt Part 11 "compliant". Og flere projekthold arbejder på højtryk for at nå målet. I de mindre virksomheder af den FDA-regulerede biotek- og medicoindustri er 21 CFR Part 11 slet ikke på radaren. I værste fald kan det føre til bøder og udelukkelse fra det amerikanske marked. Med udsigten til en hårdere håndhævelse af regelsættet venter de fleste brancheiagttagere, at dette problem for alvor bliver mærkbart.
Men hvorfor har industrien kvaler med at møde de krav, 21 CFR Part 11 stiller?
Ifølge Bjarne Wiboe, Quality Assurance Engineer i Novo Nordisk IT, er forklaringen især omfanget af konsekvenserne:
- Selvom 21 CFR Part 11 på papiret virker enkelt, er det i realiteten ekstremt omfangsrigt. Det påvirker stort set alle dele af den elektroniske administration af information. Herunder research, kliniske undersøgelser samt produktion og distribution af lægemidler, udstyr og software inklusiv vedligeholdelse, som er underlagt FDA-regulering. Af samme årsag bliver Part 11 ofte undervurderet, siger han med henvisning til, at Part 11-projekterne ofte bliver markant større end først antaget.
Faktisk anslår eksperter ifølge Bjarne Wiboe, at mange Part 11-projekter kommer til at koste større farmavirksomheder trecifrede millionbeløb.
- Det her kan tage år. Ethvert system, der skaber et elektronisk output skal undersøges, tilrettes og i mange tilfælde udskiftes. Og det har indflydelse på kvalitetssikring, kvalitetskontrol, laboratoriemanagement og påvirker i hundredevis af systemer. F.eks. laboratorieinstrumenter, produktionsudstyr, applikationer og computersystemer. Yderligere griber det ofte ind i driften af de berørte anlæg og applikationer. Det øger kompleksiteten, fordi ingen kan leve med, at der stikkes en kæp i hjulet på produktionen, forklarer Bjarne Wiboe.
Han understreger flere gange vigtigheden af, at der tages højde for de øvrige valideringskrav, der eksisterer side om side med 21 CFR Part 11.
- Forudsætningen for Part 11 compliance er, at de systemer, man arbejder med, er validerede. I iveren efter at blive compliant må man ikke glemme de normale valideringskrav så som dokumentation af systemerne samt vedligeholdelse og systemopdatering. Validering skal ses i en helhed. Det gælder om at lukke de vigtigste huller og lægge en plan for at komme helt i mål. Så må den perfekte løsning vente.
Part 11 på fosterstadiet
Der er en anden grundliggende årsag til, at 21 CFR Part 11 af virksomhederne bliver opfattet som krævende.
Regelsættet er principielt set en ny slags digital grundlov for den FDA-regulerede industri. Men også et regelsæt, der trods det faktum, at det har været juridisk gældende i fem år, stadig bærer præg af at være formuleret som en vision. Det man i USA ofte henviser til som "foundational regulation" - altså et regulativ, der er trådt i kraft, men på sin vis stadig er på fosterstadiet.
Præcis derfor er det besværligt at bruge som en praktisk rettesnor, når specifikke spørgsmål melder sig om en virksomheds forretningsgange, teknologier, eller om produkter er i tråd med reglerne.
Flere kilder mener, at regelsættet kommer til kort, fordi det både skal dække bredt, alt imens det ikke må blive specifikt. Det åbner for en bred fortolkning af loven, der kan resultere i, at specialister drager konklusioner, der ikke stemmer overens med myndighedernes intentioner.
- Målet bag 21 CFR Part 11 er relativt klart. FDA har defineret, hvordan det vil modtage elektroniske registreringer. Problemet er, at der er hundredevis af veje, man kan følge for at imødekomme kravene. Det skaber forvirring om, hvordan man konkret skal udforme systemerne. Ikke mindst set i lyset af, at det her handler om teknologi, der forandrer sig konstant, siger Asbjørn Jensen, Principal Scientist i Novo Nordisk med ansvar for Quality Support og Computer Related Systems.
Han tilføjer dog, at FDA har udgivet en såkaldt "preamble", en slags "bemærkninger til lovforslaget" der indeholder retningslinjer for, hvordan industrien kan vælge at forholde sig til de nye regler.
- Selve regelsættet er i sig selv en ret tynd kop the. Men læser man det ret præcise preamble plus de øvrige guidelines og bruger sin sunde fornuft, kan man få et godt billede af, hvad det er, FDA er ude på. Derudover skal man have en grundig forståelse for de øvrige regulativer, der er på plads i industrien. Især de fundamentale GXP-principper. De udgør fundamentet for at gå i gang med Part 11, siger Asbjørn Jensen.
Uofficiel henstandsperiode slut
Hos systemintegratoren WM-data understreger Klavs Esbjerg, Section Manager, at det er vigtigt ikke at se regelsættet som en barriere.
- Man griber Part 11 fuldstændig forkert an, hvis man tackler det her som en kamp med myndighederne. Her har man faktisk en unik mulighed for at effektivisere forretningsprocesser. Det kræver blot en gennemtænkt plan og de rette ressourcer, siger han og fortsætter.
- Da reglerne kom i 1997, hed det sig officielt, at man skulle være compliant fra dag et. Men år 2000-problemet betød, at der rent faktisk først kom fokus på part 11 efter det store nytår. Fra august 1997 frem til maj 1999, hvorefter der kom en decideret politik for håndhævelsen af Part 11, har der eksisteret en slags uofficiel henstandsperiode. Den har mange vænnet sig til, men den er nu definitivt slut, siger Klavs Esbjerg med reference til en række eksempler, hvor større medicinalvirksomheder er blevet inspiceret og har modtaget skriftlige advarsler fra myndigheden, fordi de ikke har levet op til regelsættet.
Analysevirksomheden Gartner skriver i et analysebrief, at FDA i dag ikke aflægger besøg i virksomheder med det direkte mål at undersøge, om de følger reglerne. Men i forbindelse med rutinemæssige gennemgange ser FDA ofte på Part 11-compliance. Siden 1997 har det givet anledning til over 40 såkaldte "noncompliance-citings". Hovedparten af disse er udstedt på grund af brister i sikkerhed, audittrails (revisionsspor) og den måde, virksomhederne har indrettet deres IT-systemer. De virksomheder, der vurderes "noncompliant", modtager typisk en advarsel eller i værste fald bøder eller et direkte forbud mod at markedsføre produkter i USA.
- I dag forventer FDA, at virksomheden som minimum har en plan, der beviser, at den forholder sig proaktivt til regelsættet. Det er typisk en risikoanalyse, hvor man opgører alle relevante systemer og prioriterer efter vigtighed. For at få henstand skal ikke kun planen på bordet, men også de resultater, man har nået i forhold til den, siger Klavs Esbjerg.
Boks:
Dem har vi talt med
¥ Bjarne Wiboe, Quality Assurance Engineer, Novo Nordisk IT A/S.
¥ John Calberg, Senior Manager, Ernst & Young.
¥ Klavs Esbjerg, Head of Section, WM-datas
Life Sciences-afdeling.
¥ Asbjørn Jensen, Principal Scientist med
ansvar for Quality Support og Computer
related systems, Novo Nordisk.
¥ Grethe Elmholdt, afdelingsleder, validering, Pentra A/S.
¥ Keith Powell-Evans, Technical Consultant,
Validation, Kværner Carl Bro UK.
www.fda.gov/ora/compliance_ref/part11
www.21cfrpart11.com
Diverse analyserapporter, artikler og briefs fra Gartner, AMR Research, American Laboratory m.fl.
Boks:
21 cfr part 11
21 CFR Part 11 er et regelsæt fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, Food and Drug Administration, FDA. Regelsættet gør det muligt at benytte elektroniske data og elektroniske signaturer som dokumentation af bla. farmaceutiske produkter.
Herunder hvorvidt produkternes tilblivelse og distribution lever op til FDA's regler. Reglerne gælder for hele den FDA-regulerede industri og for de "records", der pt. reguleres af Good Manufacturing Practices (GMP), Good Laboratory Practices (GLP) og Good Clinical Practices (GCP) også kendt som cGxPs.
Det vigtigste ved 21 CFR part 11 er,
at en elektronisk signatur sidestilles med en håndskreven, og at elektroniske data er lige så valide som printede data. Begge dele under forudsætning af at den fornødne sikkerhed er på plads.
Reglerne beskriver, hvilken sikkerhed der er nødvendig for, at de registrerede data kan anvendes som dokumentation for et givet produkt. Det er et vigtigt krav, at ingen data må kunne ændres, uden at det kan spores uanset grund (med vilje, ved fejl eller ved forfalskning). Dette revisionsspor, der i Part 11 kaldes "audit trail", afslører, hvem der gjorde hvad hvornår.
¥ Den store interesse for 21 CFR Part 11 kom for nylig til udtryk, da IDG Konferencer kunne melde fuldt hus til konferencen 21 CFR Part 11 på Hotel D'Angleterre i København med 142 deltagere.
Boks:
Større sikkerhed er målet
En hormoncreme med den forkerte styrke. Eller et glas piller med misvisende emballage. I sidste instans er både FDA's og industriens mål med 21 CFR Part 11 at minimere antallet af fejl ved at løfte kvaliteten af de produkter, der skabes i den farmaceutiske industri. Elektroniske data kan søges meget hurtigere og tilbundsgående end
papirbaserede data. Derfor kan tilbagekaldelsen af et produkt f.eks. finde sted hurtigere. Desuden betyder den bedre sporbarhed i produktions- og distributionsforløbet, at årsagen til eventuelle fejl hurtigere kan lokaliseres og ansvaret placeres. Med andre ord er løftet bag 21 CFR Part 11, at det skal være sikrere at være forbruger.