Detailhandlen klar til ASP

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. oktober 2002.


Detailhandlen er gået ud for at købe ind. På indkøbssedlen står der blandt andet ASP, category management, bon-analyse og data mining.

Køb bananer, køb bananer, vil råbet gjalde fra detailhandlen, når butikkerne ellers har investeret i mere IT til at analysere kundernes køb.
Detailhandlens IT-investeringer går især i to retninger: Rationalisering af driften, for eksempel ved hjælp af ASP (Application Service Provider), og analyse og data mining i butiksdata. Tager man det sidste først, så tror Margrethe Worsøe, direktør for Nord Data A/S, at hurtigere, billigere og sikrere netværk vil skubbe gevaldigt til udviklingen med at få mere værdi ud af eksisterende data.
Køb bananer
- Alle købmænd, der handler hos Supergros, får adgang til et MPLS-baseret net (Multi-protocol Label Switching). Det gør det muligt at lave data mining, sortimentsstyring og category management over nettet. Uden at skulle foretage store investeringer i ny hardware får de enkelte butikker helt nye muligheder, siger Margrethe Worsøe.
Foruden SuperGros kører Nord Data IT for andre store detailhandels-grossister som Dagrofa, F-Group, Lekkerland, K.V. Tjellesen og Sahva.
- Detailhandlen i Danmark kan spare et trecifret millionbeløb, hvis man bruger IT konsekvent og udnytter de kundedata, man allerede har, mener salgschef Palle Schwensen, Component Software.
Component Software er med sit norske moderselskab det største uafhængige, nordiske softwarehus og leverandør af blandt andet Business Intelligence-løsninger fra Business Objects og integrationsløsninger inden for CRM, e-handel og ERP.
- Discount æder stadig markedsandele, så de øvrige fødevareforretninger er nødt til at sanere i sortimentet. Der findes typisk 10.000 varenumre i et supermarked, men kun 2.500 sælges regelmæssigt. Men det kræver viden at sanere rigtigt, siger Palle Schwensen.
Han tvivler ikke på Gartner Groups oplysning om, at kun syv procent af de tilgængelige data anvendes som beslutningsstøtte i detailhandlen.
- Der har været for lidt konkurrence, så butikkerne har kunnet klare sig ved at tage gode priser og presse leverandørerne. Men øget kamp om kunderne gør optimering nødvendig. Udfordringen bliver at gøre alle tilgængelige data til viden og så få den viden ud i butikken, så alle på gulvet ved, hvordan man kan øge salget, siger Palle Schwensen.
Tilbud på bananer giver for eksempel meromsætning, fordi kunder, der køber bananer, typisk fylder vognen godt op, inden de forlader forretningen.
Imidlertid må der bonanalyser til, for at få øget viden om, hvordan man tiltrækker flere gode kunder.
Ifølge salgchefen var det noget, Børge Olsen fra Irma vidste og benyttede sig af - ganske vist helt uden brug af IT.
ASP
Margrethe Worsøe fra Nord Data kan spore en øget interesse hos detailhandlen for at investere i kvalitets-IT. Butikkerne vil i modsætning til tidligere gerne betale for ordentlige, fremtidssikrede butiksløsninger med mere sikkerhed og for eksempel central back up.
- Det er en ny modenhed, at forretningerne tænker langsigtet i stedet for at vende hver tiøre. Men det er klogt, for det giver dem mulighed for at koncentrere sig om deres forretning i stedet for at spilde tiden på at genstarte servere og tage backup, siger Margrethe Worsøe.
- ASP rykker også lige nu. Mange ringer og spørger, om vi også kan det. Købmændene vil gerne have de tynde klienter i butikken og softwaren hos os. Det er en form for rationalisering i forlængelse af tidens tendens med tilbagevenden til gamle dyder: De får resultater fra IT, som kan bruges i kerneforretningen, men slipper for besværet, siger Worsøe.
Læs også side 12.

Billedtekst:
Detailhandlen kan bruge IT til at tiltrække flere gode kunder af den slags, der fylder indkøbsposerne- og vognene helt op, før de forlader forretningen.

Boks:
IT i detailhandlen
Det seneste IT Investeringsindeks fra IDC Nordic viser, at detailhandlen som den eneste branche forventer øgede investeringer i IT i de kommende 12 måneder. CW kigger i efteråret nærmere på, hvad detailhandlen vil bruge pengene på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


RISE with SAP – muligheder, faldgruber og vejen frem

Bliv klædt på til strategiske valg om fremtidens forretningsplatform. Hør cases og bliv inspireret af IBM, JYSK og BCG Platinion, som deler erfaringer og indsigter i SAP-migrering, cloudstrategi og teknologivalg med fokus på reel forretningsværdi.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere