Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. oktober 2002.
Med digitaliseringen af kommuner, amter og stat er der brug for en fælles offentlig IT-arkitektur, så de forskellige systemer bedre kan kommunikere og arbejde sammen. Ny grønbog lægger op til debat med IT-branchen.
Det skal være slut med teknologiske og organisatoriske siloer, som ikke kan kommunikere indbyrdes i det offentlige.
En grønbog og en konference i denne uge med over 200 deltagere var startskuddet til en debat om, hvordan det offentliges IT-arkitektur i fremtiden skal bygges op.
- Systemerne kan ikke tale sammen, hvilket borgeren oplever som en usammenhængende forvaltning. I forvaltningen oplever man, at det er umuligt at arbejde sammen på tværs af organisationer og sågar internt i organisationer. Når vi satser så meget på digital forvaltning bliver det mere og mere problematisk, hvis ikke IT-systemerne kan snakke sammen, og derfor skal vi have nogle fælles IT-arkitekturløsninger, siger John Gøtze, der er faglig koordinator i IT- og Telestyrelsen.
Debat med IT-branchen
Grønbogen peger på, at der er brug for en serviceorienteret arkitektur, hvor arkitekturvalg altid skal tage udgangspunkt i forvaltnings- og forretningsmæssige strategier.
En omfattende debat mellem offentlige aktører og IT-branchen skal munde ud i en hvidbog, som skal komme med konkrete anbefalinger til opbygningen af IT-systemer i det offentlige.
- Vi har arbejdet målrettet med XML og datamodeller, og det her er næste skridt i den udvikling. Vi skal have identificeret nogle generelle, præcise principper for, hvordan man opbygger sine IT-systemer. Det betyder ikke, at det offentlige nu skal foretage et valg mellem J2EE og .Net. Det handler mere om standarder og om, hvordan folk bruger systemerne, siger John Gøtze med henvisning til Suns og Microsofts konkurrerende IT-platforme.
Onlinedebat
Debatten skal hovedsagelig foregå online gennem et debatforum på websitet Offentlig Information Online.
- Hele ideen med onlinedebatten er, at den skal være livlig og at deltagerne ikke skal tænke så meget på det som en traditionel offentlig høring. Jeg tror sagtens, at vi kan få en debat i gang, men det kræver en del. Det er ikke afgørende, om der kommer høringer ind fra samtlige offentlige instanser, det handler om at få fat i dem, der er interesseret i det her, siger John Gøtze.
Onlinedebatten og høringen kører frem til 22. november. Herefter har IT- og Telestyrelsen et par måneder til at sammenfatte konklusionerne i en hvidbog, der skal være færdig til januar.
- Men vi offentliggør løbende udkast til hvidbogen på nettet for at forankre indholdet. Så må vi jo se, hvor stor debat og hvor mange kontroverser, der kommer, siger John Gøtze.
Det er muligt at deltage i debatten på www.oio.dk/arkitektur, hvor grønbogen også kan findes.
Billedtekst:
Systemerne i det offentlige kan ikke tale sammen. Det oplever borgeren som en usammenhængende forvaltning.