Samme supportperiode for alle Microsoft-produkter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. oktober 2002.


Microsoft har standardiseret de tidsrum, hvor softwaregigantens produkter vil blive supporteret. Det tvinger andre leverandører til at følge efter, mener analytiker.

Fem år. Det er den periode Microsoft i fremtiden vil yde sin normale support for software til kommercielle anvendelser og udvikling.
Det vil derudover være muligt at købe sig til to års ekstra support. Hidtil har der været forskellige supportperioder og -ydelser for de forskellige Microsoft-produkter.
De nye regler for support skal angiveligt være med til at hjælpe virksomheder og almindelige forbrugere i deres planlægning.
For de fleste forbrugerprodukter inden for både hard- og software er supportperioden mindst fem år, men produkter, der udkommer i nye versioner hvert år som Encarta og Money, supporteres kun i tre år. Hertil kommer, at online selvhjælp vil være tilgængelig i mindst otte år for de fleste produkter.
Microsoft vil opretholde sine nyhedsgrupper, hvor brugere deler tips og tricks, så længe brugerne er interesserede, oplyser en talsmand for Microsoft.
For nogle produkter vil supporten blive forlænget i forhold til de standardiserede perioder, hvis der er tilstrækkelig efterspørgsel fra brugerne, og Microsoft vil også forlænge support for udvalgte storkunder, der har behov for det. Også Microsoft-partnere som systemintegratorer og konsulentfirmaer kan få udvidet supportperioden.
Pres på andre leverandører
Det nye initiativ fra Microsoft betegnes af en analytiker fra Gartner Group som førende i IT-industrien:
- Det vil lægge pres på andre store leverandører af software som Oracle og IBM og vil tvinge dem til at indføre lignende politikker, siger Tom Bittman.
Han tilføjer at det hidtil ikke har været muligt for virksomheder at planlægge, fordi politikken for support var uigennemskuelig.
Microsoft opgør supportperioden i kvartaler, så et produkt til virksomheder, der for eksempel er lanceret officielt i februar 2002, bliver supporteret indtil 31. marts 2007. Microsoft lægger oplysninger om supportperioder ud på sin hjemmeside.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere