Bilen tænker selv

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. oktober 2002.


I øjeblikket bliver bilens enkelte dele mere intelligente og den er ved at blive ramt af internetbølgen. Snart vil bilerne kunne advare hinanden, når de går i stå på motorvejen.

Motorola ser tre hovedtendenser for brug af IT i biler, der repræsenterer henholdsvis nutiden, den nære og den lidt fjernere fremtid: For det første fortsætter den igangværende udvikling, hvor bilernes enkelte dele er forbundet af en slags netværk, på den måde at der føres mere intelligens ud i de enkelte dele. For det andet øges bilisternes mulighed for at benytte trådløs kommunikation. Og endelig vil bilerne blive i stand til at kommunikere med omgivelserne.
- De sidste år har biler haft såkaldte CAN-netværk (Controller Area Network) som sørger for kommunikationen mellem de enkelte dele. Nu etableres såkaldte LIN-undernet (Local Interconnectivity Network), som arbejder med distribueret arkitektur. Dermed vil de enkelte systemer i bilen kunne give flere informationer om deres tilstand og status, siger Gerd Teepe, som leder de strategiske systemudviklingsafdelinger for transport- og industrisektoren i Motorolas halvleder-afdeling.
Herudover findes konsortier som FlexRay, hvor bilproducenter som BMW, DaimlerChrysler og General Motors arbejder sammen med elektronikselskaber som Philips, Bosch og Motorola om at samordne elektronikken i køretøjet for at gøre kørslen enklere. Der kan være tale om at indbygge sensorer i bilen, der tilpasser hjulenes bevægelser efter køreforholdene. FlexRay er betegnelsen for kommunikationsprotokollerne, der skal gøre denne type systemer mulige. BMW er sammen med DaimlerChrysler ved at udvikle et system, der skal øge sikkerheden i busser.

Kik mekanikeren over skulderen
Mere intelligens i de enkelte dele vil også betyde, at bilen vil kunne diagnosticere sig selv og eventuelt ved at kontakte en ekstern server foreslå løsninger på problemer.
- Biler vil føre log over, hvordan de bliver behandlet. Dette vil inden for en overskuelig fremtid ændre servicebegrebet radikalt, siger Gerd Teepe.
Bilejere forventes at være positive over for tanken om at kunne kikke mekanikeren over skulderen og se, om der er foretaget det aftalte, og om det er den rigtige løsning, han foreslår.

Internet på hjul
Når det gælder bilisternes mulighed for at kommunikere, har den seneste udvikling integreret GSM-mobiltelefoni i bilens lydanlæg.
- Med GPRS kan mobilforbindelsen være åben hele tiden, og det vil betyde, at internetbølgen rammer bilerne. Der vil komme tjenester, der viser vej, fortæller om omgivelserne og om trafikforholdene - enten overført til lydfiler eller vist som korte tekster på lommecomputeren ved instrumentbrættet, siger Gerd Teepe.
På underholdningssiden vil der blive overført streaming radio, og senere streaming video til passagererne. Da der efter Gerd Teepes opfattelse ikke kommer satellitdiske på bilerne, der kan hente bredbåndssignaler, kræver dette, at der for eksempel etableres såkaldte hotspots på tankstationerne, så man kan hente sin underholdning via en trådløs bredbåndsforbindelse, mens man fylder benzin på.

Bilen giver besked
Begyndelsen til systemerne, der skal sætte bilerne i stand til at kommunikere med omgivelserne findes i dag i form af de radiobrikker, der benyttes ved betaling på broen over Storebælt. Denne teknologi vil for omkring tusind kroner kunne benyttes til at advare kommende biler, hvis man går i stå på motorvejen.
- Hvis det kan øge sikkerheden, vil brugerne tage det til sig. Behovet er stort. Der dræbes 40.000 i trafikken om året i Europa, siger Gerd Teepe.
Radioteknologien til at gøre dette er klar, men der skal etableres standarder. Derfor forventes det, at denne type systemer først vil være udbredte om fem år.
Så tror Gerd Teepe til gengæld, at vi vil begynde at se biler, der kommunikerer med skilte og streger i vejen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere