Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. november 2002.
Danskernes brug af internettet er steget en smule, mens andelen af danskere, der har internetadgang i hjemmet uden at benytte det, næsten er fordoblet, viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik over danskernes internetbrug.
Internetforbrug
Brugen af internet i hjemmet er steget en smule, så 23 procent af danskerne nu bruger nettet dagligt mod 21 procent året før, viser tal fra Danmarks Statistik, som har undersøgt befolkningens brug af internet i tredje kvartal 2002.
Til gengæld er antallet af danskere, der bruger nettet ugentligt på omtrent samme niveau som året før, nemlig 43 procent af befolkningen.
På Èt område går det helt skævt. Andelen af de, som har adgang til internettet i hjemmet, men aldrig bruger det, er således steget fra 8 til 14 procent i forhold til tredje kvartal året før.
- Det er alarmerende, at der er så mange. En grund kunne være, at de har haft internet sat op, men ikke fandt noget at bruge det til. Mange har haft dårlige oplevelser med internettet, mener Carla Arend, der er Research Analyst hos IDC's europæiske internetgruppe.
Når folk har netadgang i hjemmet, men ikke benytter den, mener Socialdemokraternes it-ordfører Thomas Adelskov, at det kan skyldes mangel på indhold.
- Et tilbagevendende problem er, om der er noget på nettet, som er interessant nok til, at folk vil bruge det, og det er der ikke altid. Tjenester på nettet skal være lokomotiv for folks brug, siger han.
Thomas Adelskov lægger vægt på, at udbredelsen af internet er vigtigt for Danmarks fremtidige økonomiske situation.
- Udbredelsen er vigtig for os på grund af ønsket om at digitalisere den offentlige sektor, så vi kan få frigjort administrative ressourcer i det offentlige til brug for eksempel i sundhedssektoren, siger han.
Svært at finde
Carla Arend fra IDC mener ikke, at det er indholdet, som mangler, men snarere at folk har svært ved at finde det relevante indhold.
- Jeg tror ikke, at der mangler indhold, for der er efterhånden indhold til alle nichegrupper. Men internetbrug kræver jo trods alt en vist indlæring for at finde de spændende og relevante websider, så jeg tror, at problemet ligger i at bringe folk og det relevante indhold sammen, siger hun.
Danmarks Statistiks undersøgelse er baseret på i alt 3.000 telefoninterviews med tilfældigt udvalgte danskere i alderen 16-74 år.
Billedtekst:
Antallet af danskere, der bruger nettet ugentligt, er på omtrent samme niveau som sidste år, nemlig 43 procent af befolkningen.
Foto: Torben Klint