Superbrugeren skal uddannes

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. december 2002.


Det kan være en møllesten om halsen at være udpeget til superbruger. En ny uddannelse skal skabe respekt og booste selvtilliden hos virksomhedens praktiske it-gris.

IT-HJÆLPER

De findes i de fleste virksomheder.

Superbrugeren, der sidder inde med en kompetence i firmaets it-system, hvad enten det er den selvbestaltede Notes-guru, problemknuseren i Word, PowerPoint-ekvilibristen eller bare Jørgen eller Jytte, som var så uheldige at være til stede den dag, kasserne med den nye computer kom.

Hos kursusvirksomheden 4D Konsulenterne har direktør Morten Baron erfaret, at der findes et par misforhold om superbrugerens reelle kompetence og den status, der hersker om titlen.

Pædagogiske værktøjer
- Superbruger er sådan et relativt begreb. Det er en ressource, som it-afdelingen trækker på, men superbrugeren har ofte lav status - også i forhold til opfattelsen af sig selv. Ud fra definitionen er det svært at gennemskue de faktiske kvalifikationer og ansvarsområder, siger Morten Baron.

For at gøre livet lettere for superbrugeren har 4D sammen med Microsoft udviklet en decideret superbruger-uddannelse, Certificeret Superbruger.

Uddannelsen handler ikke kun om produkterne, men i lige så høj grad om formidlingsdelen.

Deltagerne får et certifikat i hånden, der viser, de har taget MOS-testen, Microsoft Office Specialist, og at de har fået træning i kommunikation og pædagogik.

- Det er en god ide, at kursisterne også får nogle pædagogiske værktøjer. Superbrugere er jo som regel superbrugere ved siden af deres egentlige arbejde, og ofte sidder de over for en frustreret kollega, som har brug for hjælp. Så er det vigtigt, at man er trænet i kommunikation, og kan holde hovedet koldt og hjælpe, siger Jesper Herp, Partner Program Manager hos Microsoft.

I Dansk Arbejdsgiverforening, DA, oplevede man, at superbrugerne blev mere tilfredse med deres dobbeltrolle, dels som almindelig ansat og dels som it-hjælper, da der kom mere fokus på deres uddannelse.

Et vist misbrug
- Hver afdeling udpegede en superbrugeraspirant, da vi skiftede platform for fire år siden. I mellemtiden har vi skiftet platform igen, men i processen opdagede vi, at hvis folk skal være superbrugere, så skal man tilbyde dem noget. Ikke løn, men muligheden for at blive dygtigere, fortæller chefkonsulent Mogens Lauritsen, DA. Derfor har alle taget kurser på det niveau, der passer dem, og alle har taget mindst et pc-kørekort.

I dag har DA i realiteten deres egen lille kursusvirksomhed, hvor en håndfuld medarbejdere med interesse og evne for det, underviser kollegerne.

- Der er kun to, der sprunget fra, fordi de ikke orkede at være hjælpere samtidig. Jeg kan mærke, at superbrugerne føler sig mere kvalificerede til at hjælpe.

- Men selvfølgelig bliver de da misbrugt engang i mellem, for eksempel hvis printeren ikke virker. Så er det nemmere lige at spørge superbrugeren end at løse problemet selv, selvom man måske godt kunne, siger Mogens Lauritsen.

Superbrugere afskaffet
Hos HNG, Hovedstadens Naturgas, har man valgt helt at afskaffe begrebet superbruger.
Brugerne i HNG skal helst have taget pc-kørekort, men it-afdelingen har oprettet en helpdesk og foretrækker ganske enkelt at varetage alle opgaver selv.

- Vi vil gerne have kompetencerne samlet i it-afdelingen, og sørge for at det, der skal kunnes, det kan vi. Begrebet superbruger har aldrig rigtig været etableret her hos os. Men hvis man har superbrugere, så skal it-afdelingen også yde en særlig indsats over for dem, så de er klædt ordentligt på. Jeg har indtrykket af, at vores brugere synes det ok, at begrebet er afskaffet, og lidt superbrugeraktivitet er såmænd nok tilbage alligevel. Men i it-afdelingen kan vi bedre overskue behovet og holde styr på indsatsen uden superbrugere, siger Hans Thorup, it-servicechef i HNG.

Billedtekst:
Spørg dog din certificerede superbruger, inden du begynder at pille selv, kammerat!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere