Det skal være nemt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. december 2002.


Skal mobiltelefonerne virkelig slå igennem som konsoller, skal man kunne købe, installere og være i gang med et spil mellem to busstoppesteder, mener det danske spilfirma ITE.

spilkonsoller spil på farten

Mobiltelefonerne har potentialet til at blive de mest udbredte spilkonsoller i verden. De får stadig mere processorkraft og hukommelse og større og bedre farvedisplays. Men før spil til mobilen for alvor kan blive en industri, skal distributionsproblemerne løses. Det skal være enklere at hente et spil ind på mobilen, mener det danske spilfirma ITE, der har udviklet en version af sine Hugo-spil til mobiltelefoner.

- Du skal kunne købe et spil, du ser, installere det på din telefon og være i gang mellem to stoppesteder i en bus. Men der er stadig ingen tegn på, at det er ved at blive sådan, siger Søren Sørensen, der er direktør og bestyrelsesformand i ITE.

Det hjælper, at man nu kan hente spil via GPRS, men det er endnu dyrt og besværligt. Samtidig viser undersøgelser, at kun ti procent af telefonerne overhovedet er sat op til at kunne downloade. Anvendelsen er ikke enkel nok.

Hver mobil en særskilt konsol
Den anden store udfordring ligger i, at mobiltelefonerne er forskellige indbyrdes.

- Hver mobiltelefon er at betragte som en selvstændig konsoltype. Alene til Nokias telefoner skal man udvikle otte forskellige versioner, hvis man vil udvikle spil, der kan benyttes på alle modeller. Versionerne skal blandt andet tilpasses de forskellige display-størrelser, siger Christian Steen Jensen, der leder ITE's afdeling for mobilspil.
Disse to udfordringer betyder, at selv om de selskaber, der udvikler spil til mobiltelefoner altid kan bruge mere RAM i telefonerne, så står en fælles spilplatform, der gør det let at hente spil ind i telefonen og få dem til at køre, højere på ønskesedlen.

- Tidligere byggede mobiltelefonerne på producenternes egne styresystemer og platforme. Nu ser det ud til, at vi bevæger os mod åbne platforme. Nokia lægger op til at benytte spil i Java, som er ret tungt. Senest har SonyEricsson købt en såkaldt game-engine ved navn Morphun, der er udviklet af det svenske selskab Synergenix Interactive. Vi ser gerne, at mobilproducenterne begynder at benytte samme game-engine, siger Christian Steen Jensen.

Morphun gør det muligt for SonyEricsson at have spil på op til 120 kbyte i telefonen, hvor Java-spil typisk kan fylde 30-40 Kbyte.

Til gengæld finder det danske spilfirma Nokias kommende spil-enhed med indbygget telefonfunktion, N-Gage, ideel, fordi den benytter MMC-rammoduler. Det betyder, at brugerne kan erhverve spillene på en måde, der svarer til den, de kender fra andre spil-enheder: De køber en kapsel med spillene på i en æske, der er med til at signalere over for brugeren, at han får noget, der har værdi.

Verdens mest spillede
Når de mere begrænsede platforme i mobiltelefonerne overhovedet er interessante for spilfirmaer som ITE, skyldes det, at mobilerne kommer særdeles bredt ud hurtigt.

- Vi kigger først og fremmest på, hvor mange enheder, der findes derude af den givne type, når vi overvejer at lave spil til en platform. PlayStation 1 når op på at have solgt 90 millioner enheder i alt. En ny Nokia-telefon kan nå 150 millioner i løbet af seks til ni måneder, siger Søren Sørensen.

Mobiltelefonernes udbredelse i løbet af de sidste par år har gjort Snake 2 til verdens mest spillede spil.

Tank spil i mobilbutikken
ITE forestiller sig, at der, som en mellemløsning indtil der bliver etableret fælles platforme og simple brugerflader, vil bliver sat spil-stander op i mobilselskabernes forretninger, hvor mobilbrugerne kan hente spil, de køber, ned i deres telefoner eventuelt via en infrarød forbindelse, i en situation hvor butikspersonalet kan assistere. For mobilselskaberne kan spillene foruden at give indtægter fra salg generere trafik, Det kan for eksempel ske, når spillerne udveksler SMS'er med high scores.

Dette henleder opmærksomheden på det sidste element, der mangler for at mobiltelefonerne for alvor kan blive spilkonsoller: En model for fordeling af indtægterne mellem spiludviklerne, der leverer indholdet, og mobilselskaberne, som kommer til at spille en betydelig rolle ved distributionen. Her mener udviklere som ITE, at der vil komme mest skred i udviklingen, hvis broderparten af indtægterne går til indholdsleverandøren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere