Microsoft føjer SPOT til brugerflade

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. januar 2003.


Ny teknologi fra Microsoft skal levere en stadig strøm af data til ure, nøgleringe og tegnebøger via FM-radioteknologi.

Dimser med radio
På den nyligt afholdte forbrugerelektronikmesse CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas lancerede Microsoft en ny teknologi, der skal bringe selskabets software ind i små dimser af den type, der enten er en del af beklædningen eller som ligger i lommen. Selskabet holdt godt nok forpremiere på den såkaldte SPOT-teknologi (Smart Personal Object Technology) på Comdex sidste år i november, men på forbrugermessen kom planerne til at stå mere klart. Samtidig kunne formand og chefarkitekt Bill Gates fremvise de første prototyper af SPOT-produkter i form af armbåndsure.

IdÈen er, at SPOT-enhederne via et trådløst netværk med lav båndbredde skal kunne modtage en stadig strøm af informationer i realtid. De første armbåndsure, som kommer fra producenter som Fossil, Suunto og Citizen, fungerer således som FM-modtagere. De skal dog ikke afspille musik fra den lokale hitradio. Microsofts fokus ligger netop i et partnerskab med chipproducenten National Semiconductor om at opbygge et FM-radiobaseret netværk, der overfører med lav hastighed. Netværket, der har fået navnet Microsoft DirectBand, skal efter planerne gå i luften til efteråret. Partnerne skal endvidere udvikle en radiochip, der understøtter brugen af dette netværk.

Dedikerede dimser
I øjeblikket er Microsoft ved at leje FM-kapacitet hos foreløbig amerikanske selskaber, der har retten til at sprede radiosignaler. I USA regner Microsoft med at sende i frekvensbåndet fra 85 MHz til 110 MHz, mens de for eksempel i Japan regner med at kunne bruge båndet fra 76 MHz til 92 MHz.

Folkene bag projektet forestiller sig, at brugerne vil have enheder, der via MSN er valgt til at dække forskellige emner: Uret kunne modtage lokale trafikdata, nøgleringen vejrmeldinger og tegnebogen holder sig opdateret med kontooplysninger fra banken.

Efter urene ventes nøgleringe og tegnebøger at blive nogle af de næste målgrupper for den nye teknologi.