Skift mobil med tøjet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. februar 2003.


Siemens vil genoplive mobilmarkedet ved at sælge flere modeprægede telefoner til samme bruger.

n Tema: GSM mod 3G
Udnyt det eksisterende: Vi skal udnytte potentialet i det, vi har. Hvis vi gør det enklere og mere attraktivt at benytte nuværende muligheder på mobilnettene, vil det medføre en vækst, der kan føre os ud af stagnationen. Sådan lød et budskab, der blev gentaget fra mange sider på årets store mobilmesse, 3GSM World Congress i Cannes sidste uge.

Siemens Mobil-division er et af de selskaber, der klarest erkendte krisen, og som offentliggjorde sine planer for at genoplive mobilmarkedet.

- Mobilbranchen er nærmest stagneret, og visse områder er skrumpet. Det gælder således markedet for infrastruktur. Mobildata er længe om at blive bredt anvendt, og det er stadig ikke enkelt at skifte mellem forskellige teknologier og anvendelser, siger Rudi Lamprecht, som leder Siemens' division for mobil information og kommunikation.

- Taletelefoni og simple overførsler af mobildata har stadig potentiale for vækst, mener han.

Mobil a la mode
Siemens plan er at få del i dette potentiale ved at sælge flere mobiltelefoner til samme forbruger. De forestiller sig, at mobilen bliver en modepræget accessory, som brugerne udskifter så den passer til tøjet. Siemens har til dette formål etableret et nyt mobilmærke, Xelibri, der skal lancere telefoner, som skal sælges i stormagasinernes modeafdelinger.

Det er planen, at der skal komme en ny kollektion telefoner hvert forår og efterår.

De kommende modeprægede telefoner vil komme til at ligge i prislejet 1.500 til 2.000 kroner, og de vil adskille sig fra de hidtidige mobiler ved, at det bliver meget lettere at skifte SIM-kort, når man skal skifte fra en telefon til en anden.

En anden del af Siemens' genoplivningsstrategi er en ændret opførsel over for teleselskaberne. Siemens vil ikke længere gå ud til mobilselskaberne med færdige infrastruktur-løsninger og telefoner. I stedet skal selskaberne være partnere, som Siemens udvikler produkterne sammen med.

- Teleselskaberne er nøglen til kunderne, konstaterede Rudi Lamprecht med en erkendelse, mange af producenterne af mobiludstyr gav udtryk for på mobilmessen.

Billedtekst:
Denne Xelibri-telefon, der vil kunne fås i forskellige farver, er tænkt til at skulle bæres om halsen som et smykke.