Kontakt til vennerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. februar 2003.


Underholdning og muligheden for at dyrke gamle og nye venner kommer til at præge de kommende tjenester på mobilnettene, mener internationalt udviklingsfirma.

n Tema: GSM mod 3G

Mobile indholdstjenester: Vil man have et succesfyldt udbud af mobiltjenester skal de have tre lag: Der skal være tjenester, som gør det muligt for brugeren at kommunikere med sine venner, det skal være muligt at møde nye venner, og der skal være underholdning i form af spil og mobiltjenester, der er bygget op omkring populære tv-programmer. Deri ligger også, at det ikke overraskende vil ventes at være de unge, der kommer til at drive udviklingen inden for mobiltjenester.

Det er den internationale udvikler af mobiltjenester AxisMobile, der vurderer mulighederne inden for tjenester til mobiltelefonerne til massemarkedet på et tidspunkt, hvor disse bevæger sig fra at være SMS-baserede til også at kunne overføre foto, grafik eller lydfiler.

- Vi forsøger at opbygge såkaldte communities - fællesskaber - omkring vores tjenester og lægge særligt vægt på mobilnettenes muligheder for at udbyde tjenester i det område, hvor brugeren befinder sig, siger vice-marketingsdirektør Ofer Oved fra AxisMabile.

AxisMobile blev introduceret som nyt selskab på den netop afholdte mobilmesse 3GSM World Congress, men er blevet til ved en sammenlægning af de to israelske selskaber, Valis, som specialiserede sig i mobiltjenester til lokalområdet, og Celltrex, der gjorde i mobil messaging.

Udfordring til naboen
Udbuddet af tjenester fra AxisMobile omfatter spil, hvor brugeren kan opfordre andre, der befinder sig i nærheden for eksempel til quiz. De grafiske muligheder bliver brugt til dating- og chat-tjenester, hvor man ser et billede af den, man kommunikerer med. Og de har kort over lokalområdet, hvor de af brugerens venner, som er interesserede i at kommunikere, bliver markeret, når de er i nærheden.

AxisMobile laver tjenester til mobilselskaber i otte lande, og selskabet står blandt andet bag SMS-tjenester til SwissCom, der genererer 40.000 tekstbeskeder om dagen.

- Vores platform er forberedt til at kunne levere de større MMS-beskeder, men vi forventer først at denne teknologi når massemarkedet om et til to år, siger Ofer Oved.