Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. april 2003.
Tema: Digitale kameraer
I årets to første måneder var tre af fire solgte kameraer digitale. Fra marts 2001 til i dag udgør digitale kameraer 51 procent af al kamerasalg. Og det er uden webkameraer og lavpris-digitalkamerafabrikanter som Medion og SiPix. Statistikken stammer fra fotobranchen selv og er ifølge Computerworlds kilder endda en smule konservativ.
Så i dag er et kamera nærmest pr. definition digitalt. Det åbner nye muligheder. Nu kan man selv optage de billeder, der skal bruges i en virksomhed. Og de er ikke længere væk end nærmeste USB-stik.
Det koster intet at trykke på udløserknappen på et digitalkamera, og den lille billedskærm giver umiddelbar feedback, der igen giver bedre billeder. Faren er naturligvis en gentagelse af fortidens DTP-revolution, hvor alle gav sig til at designe publikationer med større eller mindre held. Men umiddelbart betyder det mere levende websider, hurtigere produktkataloger og en verden, der bliver mere visuel.
Også på et andet punkt er markedet i opbrud, idet fotohandlerne har fået hård konkurrence af it-butikskæderne, der satser på en helt anden omsætningsmodel end fotohandlernes traditionelle.
Dertil kommer, at digitalkameraer konvergerer sig ind i mobiltelefoner, og det betyder, at forbrugernes billedanvendelse bliver mere umiddelbar. For ligegyldigt, hvor godt et kamera, man har, så nytter det ikke noget, hvis det ligger i en skuffe. Hellere et billede i VGA-størrelse end slet ikke noget. JOSS