3 bliver nummer 5

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. maj 2003.


Video på mobiltelefonen skal få danskerne til at vælge det nye mobilselskab 3, der skal opbygge net og kundebase fra grunden i konkurrence med de etablerede mobilselskaber.

Rent 3G-selskab
Med 3G får Danmark et femte mobilselskab med eget net. De nuværende TDC, Sonofon, Orange og Telia får en ny konkurrent i selskabet "3", hvis hovedaktionær er Hongkong-selskabet Hutchison Whampoa. Dette selskab skal bygge net og kundebase op fra grunden. De øvrige danske 3G-selskaber, TDC, Orange og Telia kan supplere de nye 3G-net med deres eksisterende GSM, og de kan søge at overføre deres nuværende kunder til den nye teknologi.
3's direktør Christian Jørgensen erkender, at kravet til selskabet er, at det kan markere sig fra begyndelsen.
- Brugerne skal sige "WOW" og kunne forstå 3G-tjenesterne fra starten. Vi tror, at videokommunikation og underholdnings- og infotjenester med levende billeder - først og fremmest til privatkunder - vil blive afgørende. Det kan være videoklip af første gang din lille søn er til fodbold, du vil sende direkte til de nære familiemedlemmer, der ikke kan være til stede. Eller det kan handle om at udfylde det, man kalder micro boredom - den korte ventetid i tog eller ved busstoppestedet, siger han.

Skal imponere
Samtidig erkender den danske 3-direktør, at det ikke lykkedes det engelske søsterselskab at imponere kunderne i en grad, så de er blevet abonnenter.
- I England har der været lokale tekniske problemer, til gengæld går det godt for vores italienske kolleger, siger Christian Jørgensen.
I England er 3 efter egne opgivelser nået op på knapt 25.000 brugere siden 3G-telefonerne kom i butikkerne i april, mens det italienske selskab i samme periode har nået op på 90.000 kunder. Begge lande har lige under 50 millioner indbyggere.Der har været en del skepsis med hensyn til, om det "rene" 3G-selskab vil være i stand til fra starten at lancere tjenester, der er markant bedre end dem, andre mobilselskaber kan lave med den nuværende GPRS-teknologi.
- På 3G kan vi lave tovejs-videokommunikation, hvad man ikke kan i dag. Du kan generelt mere, fordi du har større båndbredde. På den anden side vil kunderne efterspørge services - ikke båndbredde. Nogle tjenester fungerer fint på 9,6 kbit/s, så er det det, de skal have. Andre kræver måske op mod 386 kbit/s, så er det derop, vi skal for at levere en god brugeroplevelse, siger Christian Jørgensen.

Vækstpotentiale
Der er flere årsager til, at direktøren for det nye mobilselskab er overbevist om, at der er plads til en ny spiller med eget net på det skarpt konkurrerende danske mobilmarked.- For det første er mobilmarkedet beskedent i forhold til fastnet-markedet, når vi ser på trafikmængden. Godt 13 procent af trafikken kører mobilt, mens knapt 87 procent afvikles over fastnettet. I Finland er over 30 procent mobiltrafik. Der er altså et potentiale for at flytte en del af det, vi i dag gør på den almindelige telefon eller via bredbånd, over på mobilnettene, siger han.
Desuden er der stadig interesse for innovative teknologier og løsninger.
- Erfaringerne fra computerne viser, at de stadig kraftigere pc'er giver nye muligheder, som brugerne tager til sig. På samme måde vil der blive udviklet en masse attraktive applikationer og løsninger til 3G. Der er en analogi til farvefjernsynet: Lige som ingen kunne finde på at købe et sort/hvidt tv i dag, tror vi heller ikke, der vil være købere til en 2 1/2G-telefon om fire år, hvis man kan få en 3G-telefon til samme pris, siger Christian Jørgensen.
Endelig går det ganske godt på mobil- og telemarkedet, mener han.
- Forrige år havde området en vækst på syv procent, hvilket ville udløse jubelscener i for eksempel fødevarebranchen. Så er det rigtigt, at en række teleselskaber har været tynget af gæld og dermed været forhindret i at investere, hvilket har ført til fyringer hos producenterne, men hr. og fru Danmark efterspørger flere teleydelser, siger 3-direktøren. Enkelhed et krav For at danskerne skal begynde at efterspørge 3's version af 3G, skal selskabet gøre den nye teknologi enkel at bruge. - Vi har skrottet en række produkter og services, fordi de ikke var simple at bruge. Der har været tjenester, som vi selv syntes var flotte, men som vi måtte erkende var for komplicerede - selv om vi sikkert kunne have fundet nogle tusinde mennesker, der var villige til at foretage en lang installationsprocedure. Det samme gælder prisstrukturen: Kan forbrugerne ikke gennemskue det, lader de være med at købe, siger han.
Hidtil er konkurrencen på det danske mobilmarked foregået på pris, men det behøver ifølge 3-direktøren ikke være det vigtigste parameter fremover. - I dag har vi teleselskaber, der tilbyder taletid, SMS og telefonsvar i grundlæggende samme kvalitet, så kan man udelukkende skille sig ud på prisen. Men på 3G kommer selskaberne til at tilbyde nye, innovative produkter, siger han.

Ikke nødvendigvis først
Hidtil har forventningen været, at 3 vil gøre alt for at blive det første 3G-selskab i Danmark, for at få et forspring i forhold til konkurrenterne, der allerede har kundebaser. Det er dog ifølge Christian Jørgensen ikke sikkert. - Den første skal trække 3G i gang. Derfor kan det være en god ide at lægge sig i baghjul og udnytte de ressourcer, som konkurrenterne bruger på at uddanne den danske befolkning i 3G, hvis vi tror på, at vores egenudviklede services er bedre end de andres, siger han.

Billedtekst:
- Brugerne skal sige "WOW" og kunne forstå 3G-tjenesterne fra starten, siger Christian Jørgensen, direktør for Danmarks femte mobilselskab "3".

Boks:
Fælles om investeringerne

- Når vi tør starte uden en kunde med et kæmpe investeringsniveau er det fordi, vi ikke gør det i Danmark alene. 3 starter investeringerne i en række lande, og vi deler enormt mange udgifter. 3 i Danmark et 3G-system, der er designet til denne teknologi, til stort set ingen pris, fordi store lande som England og Italien trækker store dele af udgifterne, siger selskabets direktør Christian Jørgensen.

3 har således ingen it-udviklingsfolk i Danmark, men trækker på medarbejdere i Stockholm, London og Milano. Foruden i Danmark er 3 repræsenteret i Sverige, Storbritannien og Nordirland, Italien, Østrig, Israel, Australien og Hongkong.

Teknologisk har et nye danske mobilselskab et nært samarbejde med sit svenske søsterselskab. Således etableres der fælles afregnings- og faktureringssystem for de to lande, selv om priserne vil være forskellige. Og når det gælder selve udbygningen af 3G-nettene, betragtes Danmark som en ligestillet region af Sverige. Der er dog en lokal netorganisation på denne side af Øresund, fordi strøm- og byggeregulativerne er forskellige i de to lande.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere