3 bliver nummer 5

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. maj 2003.


Video på mobiltelefonen skal få danskerne til at vælge det nye mobilselskab 3, der skal opbygge net og kundebase fra grunden i konkurrence med de etablerede mobilselskaber.

Rent 3G-selskab
Med 3G får Danmark et femte mobilselskab med eget net. De nuværende TDC, Sonofon, Orange og Telia får en ny konkurrent i selskabet "3", hvis hovedaktionær er Hongkong-selskabet Hutchison Whampoa. Dette selskab skal bygge net og kundebase op fra grunden. De øvrige danske 3G-selskaber, TDC, Orange og Telia kan supplere de nye 3G-net med deres eksisterende GSM, og de kan søge at overføre deres nuværende kunder til den nye teknologi.
3's direktør Christian Jørgensen erkender, at kravet til selskabet er, at det kan markere sig fra begyndelsen.
- Brugerne skal sige "WOW" og kunne forstå 3G-tjenesterne fra starten. Vi tror, at videokommunikation og underholdnings- og infotjenester med levende billeder - først og fremmest til privatkunder - vil blive afgørende. Det kan være videoklip af første gang din lille søn er til fodbold, du vil sende direkte til de nære familiemedlemmer, der ikke kan være til stede. Eller det kan handle om at udfylde det, man kalder micro boredom - den korte ventetid i tog eller ved busstoppestedet, siger han.

Skal imponere
Samtidig erkender den danske 3-direktør, at det ikke lykkedes det engelske søsterselskab at imponere kunderne i en grad, så de er blevet abonnenter.
- I England har der været lokale tekniske problemer, til gengæld går det godt for vores italienske kolleger, siger Christian Jørgensen.
I England er 3 efter egne opgivelser nået op på knapt 25.000 brugere siden 3G-telefonerne kom i butikkerne i april, mens det italienske selskab i samme periode har nået op på 90.000 kunder. Begge lande har lige under 50 millioner indbyggere.Der har været en del skepsis med hensyn til, om det "rene" 3G-selskab vil være i stand til fra starten at lancere tjenester, der er markant bedre end dem, andre mobilselskaber kan lave med den nuværende GPRS-teknologi.
- På 3G kan vi lave tovejs-videokommunikation, hvad man ikke kan i dag. Du kan generelt mere, fordi du har større båndbredde. På den anden side vil kunderne efterspørge services - ikke båndbredde. Nogle tjenester fungerer fint på 9,6 kbit/s, så er det det, de skal have. Andre kræver måske op mod 386 kbit/s, så er det derop, vi skal for at levere en god brugeroplevelse, siger Christian Jørgensen.

Vækstpotentiale
Der er flere årsager til, at direktøren for det nye mobilselskab er overbevist om, at der er plads til en ny spiller med eget net på det skarpt konkurrerende danske mobilmarked.- For det første er mobilmarkedet beskedent i forhold til fastnet-markedet, når vi ser på trafikmængden. Godt 13 procent af trafikken kører mobilt, mens knapt 87 procent afvikles over fastnettet. I Finland er over 30 procent mobiltrafik. Der er altså et potentiale for at flytte en del af det, vi i dag gør på den almindelige telefon eller via bredbånd, over på mobilnettene, siger han.
Desuden er der stadig interesse for innovative teknologier og løsninger.
- Erfaringerne fra computerne viser, at de stadig kraftigere pc'er giver nye muligheder, som brugerne tager til sig. På samme måde vil der blive udviklet en masse attraktive applikationer og løsninger til 3G. Der er en analogi til farvefjernsynet: Lige som ingen kunne finde på at købe et sort/hvidt tv i dag, tror vi heller ikke, der vil være købere til en 2 1/2G-telefon om fire år, hvis man kan få en 3G-telefon til samme pris, siger Christian Jørgensen.
Endelig går det ganske godt på mobil- og telemarkedet, mener han.
- Forrige år havde området en vækst på syv procent, hvilket ville udløse jubelscener i for eksempel fødevarebranchen. Så er det rigtigt, at en række teleselskaber har været tynget af gæld og dermed været forhindret i at investere, hvilket har ført til fyringer hos producenterne, men hr. og fru Danmark efterspørger flere teleydelser, siger 3-direktøren. Enkelhed et krav For at danskerne skal begynde at efterspørge 3's version af 3G, skal selskabet gøre den nye teknologi enkel at bruge. - Vi har skrottet en række produkter og services, fordi de ikke var simple at bruge. Der har været tjenester, som vi selv syntes var flotte, men som vi måtte erkende var for komplicerede - selv om vi sikkert kunne have fundet nogle tusinde mennesker, der var villige til at foretage en lang installationsprocedure. Det samme gælder prisstrukturen: Kan forbrugerne ikke gennemskue det, lader de være med at købe, siger han.
Hidtil er konkurrencen på det danske mobilmarked foregået på pris, men det behøver ifølge 3-direktøren ikke være det vigtigste parameter fremover. - I dag har vi teleselskaber, der tilbyder taletid, SMS og telefonsvar i grundlæggende samme kvalitet, så kan man udelukkende skille sig ud på prisen. Men på 3G kommer selskaberne til at tilbyde nye, innovative produkter, siger han.

Ikke nødvendigvis først
Hidtil har forventningen været, at 3 vil gøre alt for at blive det første 3G-selskab i Danmark, for at få et forspring i forhold til konkurrenterne, der allerede har kundebaser. Det er dog ifølge Christian Jørgensen ikke sikkert. - Den første skal trække 3G i gang. Derfor kan det være en god ide at lægge sig i baghjul og udnytte de ressourcer, som konkurrenterne bruger på at uddanne den danske befolkning i 3G, hvis vi tror på, at vores egenudviklede services er bedre end de andres, siger han.

Billedtekst:
- Brugerne skal sige "WOW" og kunne forstå 3G-tjenesterne fra starten, siger Christian Jørgensen, direktør for Danmarks femte mobilselskab "3".

Boks:
Fælles om investeringerne

- Når vi tør starte uden en kunde med et kæmpe investeringsniveau er det fordi, vi ikke gør det i Danmark alene. 3 starter investeringerne i en række lande, og vi deler enormt mange udgifter. 3 i Danmark et 3G-system, der er designet til denne teknologi, til stort set ingen pris, fordi store lande som England og Italien trækker store dele af udgifterne, siger selskabets direktør Christian Jørgensen.

3 har således ingen it-udviklingsfolk i Danmark, men trækker på medarbejdere i Stockholm, London og Milano. Foruden i Danmark er 3 repræsenteret i Sverige, Storbritannien og Nordirland, Italien, Østrig, Israel, Australien og Hongkong.

Teknologisk har et nye danske mobilselskab et nært samarbejde med sit svenske søsterselskab. Således etableres der fælles afregnings- og faktureringssystem for de to lande, selv om priserne vil være forskellige. Og når det gælder selve udbygningen af 3G-nettene, betragtes Danmark som en ligestillet region af Sverige. Der er dog en lokal netorganisation på denne side af Øresund, fordi strøm- og byggeregulativerne er forskellige i de to lande.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere