Microsoft satser på brugervenlig CRM

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. august 2003.


De små og mellemstore virksomheder er målgruppen for Microsofts nye CRM-system, MS CRM,
som kommer til Danmark næste forår.

CRM på vej
Det første produkt fra Microsoft, der er 100 procent baseret på .Net-platformen er det nye system, MS CRM, til håndtering af kunderelationer og service.
- MS CRM passer utrolig godt til det danske marked, fordi de små og mellemstore virksomheder er helt dominerende herhjemme. Desuden vil det også kunne anvendes af store virksomheder med afdelinger, der beskæftiger salgs- og servicefolk, siger Thomas Parbst, der er chef for Microsoft Business Solutions i Danmark.
Microsoft arbejder i øjeblikket med at lave en dansk version af systemet.

Let at implementere
Hovedvægten i det nye system er lagt på brugervenlighed kombineret med, at det skal være let at implementere og tage i brug:
- Vi anser det for at være en stor fordel, at systemet har en brugergrænseflade, som brugerne kender i forvejen, fordi den minder om Microsoft Outlook og er integreret med Microsoft Office, siger Thomas Parbst.
Han tilføjer, at der i de fleste skærmbilleder er en knap, der giver direkte adgang til Excel, hvor man kan arbejde videre med data fra systemet.
Man kan som bruger selv vælge, om man vil bruge CRM-systemet eller den normale Outlook-klient til at lægge kontakter og aftaler ind. Der bliver synkroniseret automatisk mellem de to systemer. På trods af integrationen med Office-pakken er Microsoft CRM et selvstændigt produkt.
Systemet er både beregnet på salgs- og servicefolk og en kombination heraf:

Deling af viden
- Systemet gør det muligt på en enkel måde at dele informationer om, hvem der har besøgt en kunde, i hvilken anledning og hvornår. Desuden har det fleksible rapporteringsværktøjer, der kan anvendes til deling af viden, forklarer Thomas Parbst.
På servicesiden dækker CRM-systemet over sporing af jobs, historik om kunder og styring af, hvem der styrer en kundesag og hvornår.
- Det er en simpel struktureret løsning, hvor serviceafdelinger kan samle al deres historik på et sted, siger Thomas Parbst.

Adgangskontrol
Der er adgangsregulering på alle niveauer i systemet. Selv ned på den enkelte kunde eller aftale. Samtidig kan der vælges, om det er eksempelvis skrive- og læse-adgang eller adgang til at tilføje information.
Adgangen kan sættes op til den enkelte bruger, på gruppe-niveau eller for et team af medarbejdere. Disse kan også kan mikses. Den enkelte sælger kan for eksempel dele en af sine kunder med en sælger i en anden afdeling, så de begge kan oprette aktiviteter.

Godt tidspunkt
Thomas Parbst vurderer, at der atter er ved at komme gang i CRM-markedet efter et par års stilstand:
- Vores løsning rammer markedet på et godt tidspunkt, blandt andet fordi det er let at implementere og derved vil kunne give hurtigt afkast af investeringen. Samtidig er egenudviklede systemer meget udbredte og deres svaghed er, at de kan være dyre at holde i luften og ofte ikke integreret med kontorsystemerne, siger Thomas Parbst.

Billedtekst:
Thomas Parbst, Microsoft Business Solutions: - Vi har analyseret en række danske virksomheders brug af CRM og fundet ud af, at flertallet anvender egenudviklede databaser og systemer. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere