Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Producenterne af netværksudstyr har haft faldende omsætning, men samtidig er de ved at få styr på omkostningerne. Det gør, at de førende tjener penge. Den optiske branche ligger stadig underdrejet.
Betragter man udelukkende de nøgne tal, er der ikke meget at glæde sig over, når det gælder det samlede marked for netværksudstyr: Omsætningen er halveret i forhold til året før, og på resultatposterne opregnes tabene i milliarder kroner. Men allerede her ses det første tegn på, at området trods alt er på vej i den rigtige retning: Det er lykkedes at reducere de samlede tab fra godt seks milliarder til små fire milliarder kroner.
Ser man på de enkelte områder, samlet under overskriften netværksudstyr, er specielt leverandørerne af dataudstyr efterhånden klædt på til at tackle det mere tilbageholdende marked.
Verdens største netværksselskab, Cisco, nåede et pænt resultat i Danmark - om end en anelse lavere end sidste år. Men bag de danske tal står det faktum, at koncernen på verdensplan i afslutningen af sidste regnskabsår oplevede et fald i omsætningen på tre procent, men samtidig øgede overskuddet med 27 procent. Årsagen er, at Cisco og andre store netværksfirmaer er blevet bedre til at styre udgifterne. Resultatet fik Ciscos topchef John Chambers til at udtale, at der nu er begyndende tegn på optimisme i markedet.
Det canadiske netværksselskab Nortel kunne dette forår præsentere et overskud for første gang i tre år. Også her blev overskuddet, der var på 364 millioner kroner, leveret på en omsætning, der faldt fra 20 milliarder kroner året før til 16 milliarder kroner.
Det amerikanske netværksfirma 3Com havde i slutningen af sidste regnskabsår på verdensplan et tab på 38 millioner dollars, men fik dermed halveret tabet, der var 79 millioner dollars i det foregående kvartal. 3Coms strategi for at komme ud af krisen går blandt andet ud på at satse på nye markeder, og her spiller den nye alliance med den kinesiske infrastrukturproducent Huawei en vigtig rolle. Huawei er veletableret både på hjemmemarkedet og i en række tredjeverdenslande, der skal til at udbygge deres infrastruktur.
Den spirende optimisme hos netværksfirmaerne er det endnu ikke muligt at spore blandt de selskaber, der leverer udstyr til fiberoptiske netværk. De traditionelt stærke virksomheder i den fiberoptiske branche har sat store dele af aktiviteterne på vågeblus, mens de venter på, at der igen skal komme gang i markedet.
Boks:
Trådløs oprustning
Selv om producenterne af udstyr til netværk det forløbne år har fokuseret på at begrænse omkostningerne, har de investeret i teknologi til trådløse lokalnet efter 802.11-protokollerne. Her markerede Cisco sig kraftigt i marts i år ved købet af Linksys, der er stærk inden for blandt andet trådløse net til privatmarkedet. Linksys-aktiviteterne skal efter planerne udgøre en selvstændig division i Cisco.
Boks:
Bunden ikke nået
Set med danske briller har der været stille om Lucent, siden koncernen i juli 2001 solgte fiberfabrikken i Brøndby og sidste år reducerede medarbejderstaben i Europa fra 17.500 til 5.600. Men Lucent tør stadig ikke tro, at udviklingen er vendt.
- Vi tør ikke sige, at bunden er nået. Tilbagefaldet flader ud, men vi er endnu ikke begyndt at gå frem, sagde selskabets nye topchef Patricia F. Russo, da hun mødte den europæiske presse dette forår.
(til siden hører deltabel over netværksudstyr samt de otte største leverandører af netværksudstyr samlet)