Digitale trykkerier er på fremmarch

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. oktober 2003.


Fleksibilitet er nøgleordet for digitale trykkerier, der kan trykke i præcis de oplag og med præcis det indhold, der er brug for.

Brancheændring

Den grafiske branche bliver stadigt mere digitaliseret og det ændrer hele den måde trykkerierne kan betjene deres kunder på.
Et eksempel på denne trend er Digitaltrykkeriet i Århus. Virksomheden har med satsning på en kombination af en digital printer og en offset-
maskine med en digital grænseflade skabt sig en niche i den grafiske branche.
- Kombinationen af de to trykmaskiner sætter os i stand til at agere fleksibelt. For blot seks år siden var den gennemsnitlige trykgang i Danmark på 6.000 kopier. I dag er det under 1.600. Samtidig er skæringspunktet for, hvor mange kopier det kan betale sig at udskrive på en digital printer frem for på en offset-maskine steget, så markedet bevæger sig til fordel for digital produktion.
Det siger Jesper Purup, der er grundlægger af Digital Trykkeriet.

Print og offset
Trykkeriet råder i dag over to trykmaskiner. Den ene er en HP Indigo 3000, som bygger på Liquid Electro Photography (LEP) teknologi. Populært sagt kombinerer teknologien blæk- og laserprint. LEP maskiner er i stand til at levere højkvalitetstryk med høj hastighed.
Til større trykopgaver anvendes en Heidelberg DI trykmaskine.
Forretningsmodellen er i dag baseret på print-på-bestilling i små oplag.
I øjeblikket løser trykkeriet mellem 15 og 25 trykopgaver pr. dag, hvoraf 90 procent leveres til kunden samme dag.
- En af de ting, der har gjort dette muligt, er udbredelsen af PDF-filer. De er nemme at sende med e-mail og er klare til trykning. Det gør det muligt for kunderne at vælge deres trykleverandør. De er ikke længere afhængige af en enkelt leverandør, forklarer Jesper Purup.

Ændret forretningsidé
Den oprindelige idé med Digital Trykkeriet var ironisk nok at trykke personaliserede direct mail. Det er muligt på Indigo-maskinen i en trykgang at udskrive personaliseret information, hvor indhold af tryksagerne varierer:
- Personaliseret direct mail er ikke slået igennem, som vi havde forventet. Det jeg ser som problemet er, at det aldrig er dokumenteret hvad effekten af at anvende personaliserede direct mail er, siger Jesper Purup.
Det har fået Digital Trykkeriet til efter jul at lancere en kampagne, hvor virksomheden vil tilbyde at trykke 1.000 direct mails til markedsførings-kampagner efter "no-cure/no pay"-princippet. Det indebærer at hvis kunden ikke får en svarprocent på over ti, så skal han ikke betale for tryksagerne.
- Jeg er overbevist om, at det er sådan nogle initiativer, der skal til for at få rigtig gang i området, siger Jesper Purup, der tilføjer, at han ikke forventer et stort gennembrud for personaliseret direct mail de næste par år:
- Men for tre år siden lavede vi én opgave om måneden, nu laver vi én om dagen, så der er fremgang i området, siger han.
For blot et par år siden var et af problemerne i forhold til personaliserede direct mails, ifølge Jesper Purup, at mange virksomheder ikke havde styr på deres kundedatabaser, men det er ikke længere tilfældet, vurderer han.

Knowhow giver opgaver
Digital Trykkeriet er begyndt at kunne mærke at flere virksomheder vælger at trække en del af deres trykopgaver hjem:
Jesper Purup siger, at de fleste større virksomheder med respekt for sig selv i dag har en stor farveprinter, men pointerer samtidig, at virksomhederne har måttet erkende, at de ikke kan løse alle de professionelle trykopgaver inden for virksomhedens vægge:
- Når en virksomhed for eksempel skal præsentere et millionprojekt i udlandet, så kan de ikke leve med, at der ikke er styr på blandt andet farverne og papirkvaliteten. Sådan nogle opgaver kommer tilbage til os nu. Og det er faktisk vores grafiske knowhow, der afgør det.
Her spiller PDF-formatet en væsentlig rolle fordi virksomhederne kan klargøre og checke deres materiale på deres egen printer og derefter sende det til trykkeriet, der så kan aflevere det færdige materiale næste morgen.
Et andet vigtigt aspekt er ifølge Jesper Purup hele efterbehandlingen såsom hæftning og falsning, som mange virksomheder ikke kan klare internt.

Tema om printere på side 28-30

Billedtekst:
- Vi har i dag et online- system til styring af indholdet i kunders dokumenter og udskrivningen af dem liggende på internet. Det kommer til at
ændre meget for vores virksomhed, siger Jesper Purup fra Digital Trykkeriet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis