Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. november 2003.
Talent@it vil afdække, hvorfor kun halvdelen af alle forsøg på at forbedre en virksomheds udviklingsprocesser ender med succes. Målet er at gøre danske it-virksomheder mere konkurrencedygtige.
Procesforbedring
Mange virksomheder ønsker at blive bedre til at udvikle software og i det hele taget forbedre processerne i virksomhedens forskellige projekter.
En effektiv udviklingsproces styrker konkurrenceevnen og virksomhedens modenhed, men ofte går det langt fra, som præsten prædiker. Resultaterne udebliver, og virksomhederne bliver frustrerede.
Her kommer Talent@it ind i billedet. Talent@it er en såkaldt centerkontrakt, der har som formål at udvikle konkrete modeller, metoder og teknikker, der kort fortalt skal gøre virksomhederne bedre til at blive bedre.
- Halvdelen af alle forsøg på at forbedre processen i it-udviklingsprojekter går galt, og det skal Talent@it være med til at rette op på, siger Jørn Johansen, projektleder, Talent@it.
Han nævner en række forhold, som spiller ind på evnen til at gennemføre forbedringer. Det er for eksempel organisationens modenhed, forskelle i modenhed mellem forskellige dele af organisationen, virksomhedens økonomiske situation, ledelsens engagement, afstanden mellem ledelse og medarbejdere og så videre.
Europæisk kraftcenter
Talent@it skal udover at gøre danske virksomheder mere succesfulde med procesforbedring også bidrage til at gøre Danmark til et europæisk it-kraftcenter.
- Mange it-virksomheder måler deres præstation med ISO 9000, Balanced Scorecard og modenhedsmodeller som CMM og Bootstrap. Men kun halvdelen af virksomhederne kommer i gang med forandring og kun nogle af dem, der kommer i gang, har succes, siger Jan Pries-Heje, forsker, IT-Universitetet i København.
De fire virksomheder, der deltager, har alle arbejdet meget med procesforbedring. En vigtig del af arbejdet med centerkontrakten er derfor at analysere, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt og hvorfor.
- Vi vil finde frem til de forudsætninger, der skal være på plads for, at en virksomhed kan forbedre sin udviklingsproces. Slutresultatet bliver en model, der beskriver en virksomheds evne til procesforbedring, forklarer Jørn Johansen.
Indtil videre har Talent@it kørt i syv ud af 36 måneder og er ifølge Jørn Johansen på det rigtige spor mod målet: En operationel model, som virksomheder i den danske it-branche kan udnytte til at skabe konkurrencemæssige fordele.
billedtekst:
- Der er fuld damp på Talent@it, og det går så godt, at parterne faktisk bruger mere tid på projektet, end de er forpligtet til, konstaterer en tilfreds Jørn Johansen, projektleder, Talent@it. Foto: Torben Klint
Boks:
Talent@it
Talent@it er en centerkontrakt, der retter sig mod at gøre it-virksomheder bedre til at forbedre deres udviklingsprocesser. Deltagerne er videncentret Delta, der er projektleder, IT-Universitetet i København og fire virksomheder: Danske Bank, SimCorp, PBS og ATP-huset. Budgettet er på 30 millioner kroner fordelt over 2003, 2004 og 2005. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling bidrager med 13 millioner, mens deltagerne finansierer resten.
Centerkontrakt
En centerkontrakt er et forskningssamarbejde med kommercielt sigte, som indgås mellem virksomheder, forskningsinstitutioner og Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS). Formålet er at tilvejebringe ny viden som aktivt anvendes af industrien.