Internationale mobiludgifter kan styres centralt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. december 2003.


British Telecom tilbyder som de første at overtage mobilabonnementerne for internationale selskabers medarbejdere i alle de lande, hvor virksomhederne er repræsenteret.

Mobiltelefoni
Mobiltelefoni er et ømt punkt i mange virksomheder. Flere og flere medarbejdere får en mobil som arbejdstelefon - både fordi de selv ønsker det, og fordi virksomheden ønsker, at de skal være tilgængelige.
Problemet er, at mobiltelefoni er svært at administrere: Hvordan holder de budget-ansvarlige snor i forbruget? Kan it-supporten for eksempel håndtere at hjælpe medarbejderne med brugerproblemer på mobilen? Og hvordan holder man styr på, hvad der ligger af inaktive telefoner og SIM-kort i skuffer og skaffer sig overblik over, hvilke abonnementer virksomheden egentlig betaler for? Disse problemer bliver endnu større i internationale virksomheder, der søger at skaffe sig et overblik over mobiludgifterne.
Nu lancerer British Telecom en ny type service i Norden, hvor selskabet påtager sig at administrere mobilabonnementerne for medarbejderne i alle de lande, hvor en virksomhed opererer - og fremsende en samlet regning, hvis det ønskes. Denne service, der lanceres under navnet BT Global Mobility Solutions, henvender sig i første række til større internationale virksomheder.
- Virksomhederne er meget interesserede i at få overblik over de totale omkostninger ved brug af mobiltelefoner. Ifølge British Telecoms beregninger udgør samtaler og abonnementer kun 54 procent af udgifterne. Anskaffelserne af telefonerne, reparationer og administration står for størstedelen af de resterende 46 procent af udgifterne, siger nordisk direktør Anders Vestkämper fra British Telecom.

Start med kortlægning
British Telecom påtager sig således at administrere mobilabonnementer i en række lande og at forhandle de såkaldte roaming-udgifter ned for mobilsamtaler på andre mobilselskabers net i udlandet.
Desuden tilbyder selskabet gennem partnere, der kan være et mobilselskab eller en lokal forhandlerkæde, at stå for at levere og supportere telefonerne.
Kunderne kan få en samlet regning for alle mobiludgifter og samtidig få specificeret udgifterne ud på ansvarsområder.
- Første fase i overtagelsen af administrationen af mobiltelefonien består i at få analyseret forbruget. Dette forbrugsmønster kan variere meget i forskellige firmaer. Dernæst skal vi have kortlagt, hvilke mobilselskaber og hvilke telefoner, der bliver brugt. Det er langt fra altid, der findes et samlet overblik over dette, men det er afgørende, når man skal forhandle udgifter med mobilselskaberne, siger Anders Vestkämper.
Ud over at starte med et detaljeret overblik over forbruget, anbefaler British Telecom, at virksomhederne begrænser aftalernes løbetid til et år. Hidtil har man haft aftaler der løb i op til fire år.
Efter British Telecoms egne beregninger kan internationale selskaber, der vælger denne løsning, spare op til 20 procent på mobiludgifterne. I Storbritannien begyndte selskabet at udbyde denne service i sommer, og de har fået kunder som fødevarekoncernen Unilever og den britiske sygeplejeorganisation National Health. BT Nordic startede den nordiske lancering i Sverige for to måneder siden, og her opgiver selskabet at forhandle med ti selskaber.

Forholdsvis uafhængig
Teleanalytikeren John Strand finder det interessant, at det netop er British Telecom, der som de første introducerer denne type international mobilservice.
- BT blev til en vis grad uafhængige på mobilområdet, da de i november 2001 udskilte deres mobilaktiviteter i et selvstændigt selskab. Ved i mindre grad end andre at være spillere på dette område, kommer de tættere på at opfylde den betingelse, der vil være afgørende for kunderne: Man skal kunne stole på, at de når frem til den laveste pris, siger han.
British Telecom har været repræsenteret i Norden siden 1989. I 2000, da selskabet trak sig fra Telenordia-samarbejdet med Telenor og TDC, etableredes BT Nordic som international leverandør af data- og teleforbindelser og tjenester. I alt omfatter BT Nordic 140 ansatte, og selskabet har en omsætning på "mindst" 600 millioner svenske kroner.

Billedtekst:
- Hidtil har fokus været på samtalepriser, men nu er det ved at gå op for virksomhederne, at anskaffelse, reparation og administration af mobiltelefoner udgør op mod
halvdelen af de samlede udgifter, siger Anders Vestkämper fra British Telecom Nordic.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere