Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. januar 2004.
Den danske biotekvirksomhed Exiqon har allerede taget hul på fremtidens bioteknologiske e-handelsløsning. Produktet Human Probe Library skal åbne et marked, der potentielt er flere milliarder kroner værd.
Fremtiden er her allerede. Den danske biotekvirksomhed Exiqon åbner i begyndelsen af året en helt ny e-handelsplads på nettet.
Men det er ikke bestilling af oligoer, som der allerede findes flere - også danske - e-handelsløsninger til. Nej, der er tale om et helt bibliotek af både viden og kobling til et helt nyt analytisk kit, der skal bane vejen for et marked, der af administrerende direktør i Exiqon Lars Kongsbak vurderes til flere hundrede millioner dollars.
Han forventer, at det først og fremmest er den farmaceutiske industri, der vil få glæde af systemet til såkaldt targetvalidation, og så vil biotekvirksomheder kunne bruge det nye produkt i forbindelse med analyser af microarrays.
- Vi har opfundet en analysekomponent, en såkaldt probe, som kan analysere mange gener. Tidligere har man skullet bruge en probe til analyse af hvert gen, og med over 30.000 gener i det humane genom har man med de eksisterende produkter skullet bruge mere en 30.000 prober for at analysere alle generne. Men med vores koncept kan man nøjes med 100 prober for at analysere alle 30.000 gener i en celle, siger Lars Kongsbak.
Bibliotek af viden
De 100 prober, som Exiqon også leverer, er sammen med den bioinformatiske information på web'en nøglen til det nye koncept.
Fordelen for kunder ligger blandt andet i muligheden for at have de 100 prober liggende i deres egen fryser og have dem ved hånden, når analysen skal gennemføres frem for at skulle bestille blandt 30.000 prober. Men prober gør det ikke alene. Kunden skal også vide, hvilke der skal bruges og have oplysninger om, hvordan analysen skal gennemføres. Derfor har Exiqon opbygget et stort bibliotek med viden og bioinformatisk information, der hjælper kunden til at tilrettelægge forsøget.
- Vores system vil designe prøven for kunden og fortælle specifikt om de tekniske betingelser, der har betydning for analysen, så han med nogle få klik får det hele designet. Det eneste, kunden skal gøre efterfølgende, er at bestille to DNA-primere fra det lokale oligo-hus og gå hen i fryseren og hente sin probe, og så er han oppe at køre i løbet af 24 timer, siger Lars Kongsbak.
Hele virksomheden involveret
Det er mange års viden, der er samlet i det nye system, der blandt andet har været brugt af medarbejdere i
Exiqon gennem flere år. Med den nye web-løsning bliver de mange informationer tilgængelige for personer, der ikke behøver have den store bioinformatiske viden.
- Det fungerer helt interaktivt. Halvdelen af produktet ligger i den information, som man får på nettet, og den anden halvdel kommer fra den kemi, kunderne køber fra os, siger Lars Kongsbak.
Lars Kongsbak kan ikke sige, hvor meget det nye produkt har kostet at udvikle, men siden Exiqon tidligt sidste år fik patent på den nye metode, har hele virksomheden med godt 20 ansatte arbejdet på at færdiggøre både beregningsmoduler og forretningskoncept. Endnu mangler færdiggørelsen af selve butikken på nettet, men ifølge Lars Kongsbak er hele den grundlæggende teknik på plads.
Præcis information
Exiqon fik i slutningen af året tilført 20 millioner kroner i ny kapital fra blandt andre SLS Ventures - penge, der skal bruges til at gøre produktet færdigt og til markedsføringen.
Lars Kongsbak ved godt, at man ikke kommer langt med de 20 millioner kroner i en global markedsføring, og han arbejder derfor også med planer om indgåelse af partnerskaber, der skal medvirke til at skabe opmærksomhed på den nye e-handelsplatform.
Men han er ikke i tvivl om, at kunder hurtigt vil få øjnene op for de nye muligheder.
- Det, kunden vil betale for, er den store viden, der ligger i alle de genomiske databaser, og noget af al den viden kan vi samle og præsentere på en meget brugbar måde lige præcis til det, kunden har brug for, siger Lars Kongsbak.
Pixtekst:
- Det, kunden vil betale for, er den store viden, der ligger i alle de genomiske databaser, og noget af al den viden kan vi samle og præsentere på en meget brugbar måde lige præcis til det, kunden har brug for, siger Lars Kongsbak. Foto: Torben Klint