Digitalisering skal måles og vejes

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. februar 2004.


Konkrete mål og pejlemærker er kodeordet for den nye danske strategi for digital forvaltning, som gælder for de næste tre års arbejde med e-government. Ledelsens rolle og organisationsforandringer er som noget nyt også kommet med i strategien.

STRATEGI
Frem til udgangen af 2006 vil fremdriften for digital forvaltning i alle hjørner af den offentlige sektor blive målt og vejet. Det er den ene af de to nyskabelser i Danmarks nye strategi for digital forvaltning, som netop er blevet offentliggjort.
- På nogle områder er vi lidt nervøse for, at vi har opstillet for ambitiøse mål. På den anden side ville det være værre, hvis vi ikke var ambitiøse nok, siger chefen for Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen.
Danmarks Statistik gennemfører hvert år en undersøgelse af den offentlige sektors brug af it, og det er den - som suppleret med et par nye målinger - der udgør det praktiske grundlag for, at fremdriften kan måles.

Ressource-frigørelse
For eksempel viser undersøgelsen, at det i 2003 kun er syv procent af statsinstitutionerne og to procent af kommunerne, som svarer ja til, at de i høj grad har opnået frigørelse af ressourcer i kølvandet på digitaliseringsprojekter. Ingen amter svarer ja til spørgsmålet. Dog svarer 46 procent af alle institutioner ja til, at de "i nogen grad" har opnået frigørelse af ressourcer.
I strategien er målet, at 25 procent af alle institutioner i 2006 "i høj grad" skal have opnået frigørelse af ressourcer.
- Om institutionerne så anvender ressourcebesparelsen til at give bedre service, bedre kvalitet eller til at skære ned på personalet eller noget helt fjerde, har vi til gengæld ikke mandat til at blande os i, siger Thomas Nielsen.

Digital ledelse
Den anden nyskabelse i den nye strategi er, at der sættes fokus på, at både topledelse og øvrige ledere aktivt skal gå forrest i arbejdet med at digitalisere den offentlige sektor, blandt andet ved at motivere medarbejderne og skabe de nødvendige organisatoriske omlægninger og rammer.
Også ledelsesindsatsen vil blive målt og vejet.
- Alle analyser i ind- og udland siger, at lederne bærer et stort ansvar for at digital forvaltning kan lykkes. Svagheden er, at vi ikke i Projekt Digital Forvaltning kan beslutte, at digitalisering skal have en høj prioritet i hver eneste organisation. Men vi kan opfordre til, at offentlige ledere får digital forvaltning med i deres resultatkontrakt, siger Thomas Nielsen.
Bag den nye strategi ligger en demokratisk proces med bred ideudvikling og brainstorming og sågar gruppearbejde med deltagelse af 70 offentlige ledere, der skal sikre, at strategien er forankret i virkeligheden hos de relevante aktører, som skal have ejerskab til den - og ikke i den blå luft.
- Vi kan ikke involvere alle 830.000 offentligt ansatte, men jeg tror vi har involveret så mange aktører, at vi har fået identificeret, hvad det er nødvendigt at lave i fællesskab for at kunne digitalisere Danmark - og hvad der er den enkelte institutions eget ansvar, siger Thomas Nielsen.
I en pressemeddelelse i forbindelse med lanceringen af strategien siger finansminister Thor Pedersen:
- Vi ønsker at understøtte og styrke digitalisering, der skaber en effektiv og sammenhængende offentlig sektor. Derfor må vi også i fællesskab - på tværs af stat, amter og kommuner - finde nye muligheder for at skabe denne sammenhæng. Den nye strategi er et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Faktaboks:
Udvalgte mål for digital forvaltning i 2006
• Mindst 60 procent af danskerne bruger offentlige digitale serviceydelser (2003: 40 procent)
• Mindst 95 procent af alle virksomheder bruger offentlige digitale serviceydelser (2002: 72 procent)
• Mindst 75 procent af alle digitaliseringsprojekter skal frigøre ressourcer, og mindst 25 procent skal gøre det i høj grad (2003: hhv. 46 og 3 procent)
• Mindst 60 procent af alle myndigheder har elektronisk sagsstyring (2003: 42 procent)
• Mindst 40 procent af alle myndigheder foretager indkøb digitalt med digital fakturering (2003: 15 procent)

(kilde: Den offentlige sektors strategi for digital forvaltning 2004-06 - realisering af potentialet)

Billedtekst:
- Alle analyser viser, at lederne bærer et stort ansvar for, at digital forvaltning kan lykkes. Svagheden er, at vi ikke i Projekt Digital Forvaltning kan beslutte, at digitalisering skal have en høj prioritet i hver eneste organisation, siger chefen for Den Digitale Taskforce, Thomas Nielsen.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere