Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. marts 2004.
Computerspillene Counter-Strike og The Sims bruges til at lære danske børn i specialklasser at læse og skrive, og den pædagogiske bagmand håber at brede konceptet ud til flere folkeskoler. En spilforsker støtter ideen, men advarer samtidig mod at bruge voldelige spil i undervisningen.
UNDERVISNING
De populære computerspil Counter-Strike og The Sims udnyttes i et dansk projekt til at lære 70 danske folkeskoleelever i specialklasser at læse og skrive. Projektet startede sidste år, og nu er forskningsrapporterne ved at være klar.
- Vi har hørt hele vejen rundt, at eleverne aldrig har læst og skrevet så meget i skolen som i det halve år, hvor projektet stod på, siger Finn W. Mosegaard, der har været pædagogisk konsulent på projektet.
Forsøget med tage afsæt i computerspil, når børn skal lære at læse og skrive, var en del af projektet IT, medier og folkeskolen, som Undervisningsministeriet har støttet med i alt 340 millioner kroner.
Arbejdet med projektet kører videre på Programdatateket og Amtscentret for Undervisning i Viborg Amt, hvor Finn W.
Mosegaard er tilknyttet. Han håber, at flere skoler vil inddrage computerspil som en del af undervisningen.
- Det er et særdeles godt undervisningsinstrument at bruge computerspil som indhold i undervisningen, og nogle af skolerne har oplevet en fremgang i elevernes læsning. Dem, der ikke bruger det, går glip af en mulighed for at bringe noget ind i undervisningen, som børn synes er utroligt spændende, og som udgør en del af deres hverdag, mener Finn W. Mosegaard.
Interesser motiverer
Det pædagogiske koncept er, at børnene er mere villige til at læse og skrive, når det handler om noget, de interesserer sig for.
Derfor spurgte man en række elever, hvilket computerspil der er deres favorit. Svaret var entydigt spillet Counter-Strike, hvori man enten påtager sig rollen som terrorist eller anti-terrorist og så skal dræbe sine modstandere.
Counter-Strike fik senere følge af simulationsspillet The Sims, og de to spil udgjorde ti procent af undervisningen, mens resten af tiden gik med at læse og skrive med udgangspunkt i spiloplevelserne.
Advarer mod voldsspil
Spilforsker Hans Henrik
Knoop fra Danmarks Pædagogiske Universitet er varm fortaler for at bruge computerspil i undervisningen. Han er enig i, at det er vigtigt, at lærerne tager udgangspunkt i elevernes interesser, men advarer samtidig mod at bruge voldelige spil som Counter-Strike.
- Jeg er skeptisk over for det, for der er risici forbundet med voldsspil, og desværre er der også tegn på, at svage børn kan være de mest påvirkelige. Undersøgelser viser endvidere, at påvirkningen ofte sker ubevidst, siger Hans Henrik Knoop.
Han peger samtidig på, at
Counter-Strike har fået mærkningen 16+, og at spillet derfor ikke kan anbefales til børn under den alder. Spillet The Sims har han til gengæld ingen forbehold over for.
Tv-avisen mere chokerende
Finn W. Mosegaard forsvarer valget af Counter-Strike med, at det rent faktisk er det, som børnene interesserer sig for, og at det er mindre chokerende end den gennemsnitlige tv-avis. Alligevel er han på udkig efter en afløser til Counter-Strike, så han kan få større fokus på undervisningsplanerne og mindre polemik om de computerspil, der bruges. Håbet er at overvinde barriererne, så flere folkeskoler vil bruge computerspil og på den måde gøre undervisningen mere vedkommende.
Læs interview med Hans Henrik Knoop side 43