Bang & Olufsen sparer med IBX

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


IBX-kunden Bang & Olufsen er ved at skære antallet af leverandører ned til under en tiendedel og målet er at spare fem-ti procent på det årlige 700 millioners indkøb.
mere Viden om indkøb.

Bang & Olufsen (B&O) underskrev i september 2003 en treårig aftale med markedspladsen IBX, som skal levere e-handelsløsninger og tilslutte Struer-virksomhedens leverandører.
- Vi køber årligt ind for 700 millioner kroner til koncernen af alt fra blyanter og papir til kontormøbler, telefoner og it-udstyr. Målet er at spare fem-ti procent svarende til 35-70 millioner kroner. Men vi kan nok ikke gøre noget ved alle 700 millioner, til gengæld kan besparelsen blive større på dele af indkøbet, siger indkøbsdirektør Klaus Knudsen, B&O.
Præcist hvor stor besparelsen bliver, kan han endnu ikke sige, da indkøbssystemet lægges gradvist ind over flere år. Leverandørerne indkaldes i øjeblikket løbende i hold til orienteringsmøder om, hvilke indkøbskrav B&O fremover vil stille til dem. Flere af leverandørerne har allerede sagt, at de gerne vil tilsluttes et e-indkøbssystem, fordi det er vejen frem. Kun få, typisk små leverandører, er stået af.
B&O har i dag registreret 1.300 leverandører, og udgangspunktet var, at det antal skulle ned på 120. Men efter samtalerne er kommet i gang, viser det sig, at nogle leverandører dækker bredere, end forventet. Derfor kan det endelige antal leverandører måske blive mindre end 120.
- Vi er blevet meget klogere på vore indkøb. Vi kan se, hvem der køber og hos hvem. Det giver os kontrol og styring, mulighed for mere målrettede leverancer og for at kunne finde konkurrerende leverandører. Vi mener selv, at vi bliver meget skarpere og professionelle indkøbere, som ikke styres af følelser og gamle vaner, siger Klaus Knudsen, B&O.
Han erkender, at indkøbssystemerne i starten kan virke tunge at bruge, og den største interne opgave hos B&O er at få ændret det tidligere indkøbsmønster hos medarbejderne. Det kræver en omfattende uddannelse i, hvordan inkøbssystemet skal anvendes fra virksomhedens intranet.
Der er stadig medarbejdere, som køber ind uden om systemet på gammeldags facon. Når de har gjort det anden gang, forklarer vi dem diplomatisk, at det skal de holde op med. Vi har endnu ikke indført, at de selv skal betale for indkøb uden om det nye system, siger Klaus Knudsen i telefonen - formentlig med et smil på læben.

Boks:
Cisco tjener på eget system
Man kan ikke sælge noget som helst til den amerikanske netværksproducent Cisco, hvis man som leverandør ikke er tilsluttet virksomhedens eget indkøbssystem. Om det så blot er catering af en frokost til et forretningsmøde hos Cisco i Søborg, skal leverandøren være koblet op på systemet. Ellers bliver regningen afvist i bogholderiet.
- Det er et krav til leverandørerne, som Cisco over hele verden indførte for godt et år siden. Det har betydet meget økonomisk med store besparelser, også administrativt, siger administrerende direktør Niels Christian Furu.
Fakturaen ryger direkte til automatisk betaling i finansafdelingen, og alle indkøb fra reklameblyanter til flybilletter, pc'er og firmabiler er omfattet af Cisco-indkøbssystemet, som er en del af virksomhedens SCM-system (Supply Chain Management).
hilbert




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere