Ajour

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. maj 2004.


DotGikGuy!
En unik online-identitet - kun lidt brugt - kunne indtil sidste fredag erhverves af højestbydende på en auktion på nettet.
"DotComGuy", som tidligere hed Mitch Maddox, vil nu hedde Mitch Maddox igen. Cyber-navnet erhvervede Maddox, som er fra Texas, ellers med fuld juridisk gyldighed i 2000, hvor han lukkede sig inde i et stort set tomt hus for at overleve et helt år udelukkende på varer, han bestilte på nettet.
Webkameraer sørgede for, at den undrende omverden, døgnet rundt, kunne følge med i dotcom-drengens indelukkede tilværelse via hans hjemmeside.
Mitch Maddox mener selv, at hans internet-stunt fra dengang har gjort navnet kommercielt attraktivt også for andre.
På hvilket beløb, hammerslaget på navnet - og den tilhørende web-adresse www.dotcomguy.com, som den heldige får med i købet - faldt, offentliggøres 15. maj.

Guldfeber i Surrey
Nyheden bredte sig som en steppebrand i den søvnige britiske flække North Cheam i Surrey: Et hul i væggen spyttede helt gratis penge ud, så var det en sand lyst!
Folk myldrede til i stimer, men et par af de mest kø-kulturelle i flokken fik hurtigt indført en disciplin, så "guldgraverne" kun kunne foretage tre transaktioner ad gangen og derefter måtte rykke om bag i køen igen.
Næsten 170.000 kroner i britiske pund blev der hævet, før pengeautomaten efter fem timer atter blev sit gamle jeg og undlod at forære 20 pund-sedler bort, hver gang den blev bedt om 10 pund-sedler.

"North of Hungesia, I presume?"
Det britiske teleselskab One.Tel ville egentlig bare undersøge lidt om englændernes telefonivaner og -mønstre med en spørgeskema-undersøgelse på nettet, men fik en uventet og pudsig sidegevinst i form af afsløringen af et gabende hul i befolkningens kendskab til den relativt nære verden omkring dem. I undersøgelsen skulle de cirka 2.500 deltagere udvælge de 10 nye EU-medlemmer ud fra en liste over nationer. Som en gimmick havde One.Tel dog indføjet et enkelt fantasiland. Man må formode, at de næsten 10 procent af briterne, som udpegede det opdigtede land "Luvania" som nyt EU-land, har henslæbt en frustreret weekend i forgæves søgen efter den luvanske regeringschef på de mange reportagefotos fra præsentationen af den udvidede union i lørdags.

Skattesnydere til skue og skamme
Mindst 13 gældsplagede amerikanske delstater har fundet en niche, som skæpper i kassen, skriver nyhedsbureauet AP. I stedet for at bruge dyre og besværlige ressourcer på at jagte skatteskyldnere i hundredtusindvis, slår de lokale skattemyndigheder de formasteliges navne op til skue for alverden - på nettet!
Metoden er langt fra ny over there, men af indlysende årsager har man tidligere haft en mere "low tech"-tilgang til den - i form af navnelister i aviser eller på plakater i gader og stræder.
Nu kan ikke blot naboer, men en hel verden, snage i medborgeres asociale adfærd på virtuelle plakatsøjler med navne som CyberShame, DelinqNet og Debtor's Corner. Alene en stat som South Carolina, hvor sidstnævnte "skammekrog" er hjemmehørende, har i den sidste tid hentet 5,5 millioner dollars hjem i udestående skattegæld ved denne form for offentlig luftning af skattesnyderes møgbeskidte vasketøj.

Logo-motiv skal holde dampen oppe
Fra og med næste sæson bliver det betydeligt sværere for spillerne på Leeds Uniteds fodboldhold at fise den af på fløjene. Da får de nemlig nye trøjer med indbyggede teknologiske sladrehanke, som kan spænde ben for selv det mindste udfald i indsatsen på banen.
Et logo på skulderen af de nye trøjer tager i bogstavelig forstand temperaturen på den enkelte spillers præstation og "broadcaster" i al sin ubarmhjertighed målingen ved at skifte farve efter spillerens kropstemperatur. Fra 5. juni vil det højteknologiske outfit også kunne erhverves af klubbens fans. Læs eventuelt mere herom på www.leedsunited.com.

Friktionsfri fraktionsfiktion
Hollywood er i oprør: En tilsyneladende uskyldig DVD-afspiller, til kun knap 450 kroner i den amerikanske butikskæde Wal-Mart, truer med at erodere næsten alt andet end hullerne i de celluloidstrimler, som er selveste filmbyens eksistensgrundlag.
Problemet er, at der i langt hovedparten af nutidens Hollywood-produktioner i den grad er noget farligt indeni: Bandeord, vold - for slet ikke at tale om nøgne kroppe, helt eller delvist!
Den slags kan skade uskyldige, små børn og er i øvrigt hamrende politisk ukorrekt, så rettænkende og -troende får nu teknologisk hjælp til at filtrere smudset væk, så der kun er ... ja ... vel stort set intet tilbage at hygge sig med en regnvåd søndag eftermiddag!
Den filmfortærende DVD er af mærket RCA, men udstyret med filtreringssoftware fra et firma, der hedder ClearPlay, som filmbranchen nu anklager for at forvanske spillefilm efter en snæversynet opfattelse af, hvad der er godt og skidt, i stedet for at lade folk selv bestemme - og dømme.
Og hvad har den go'e, gamle "fast forward"-knap egentlig gjort - om vi må være så fri ...?!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere