Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. august 2004.
Sikkert og roligt vil Microsoft dominere større og større dele af business intelligence-markedet.
Eksperter forventer, at der vil ske en koncentration af leverandører, og at priserne vil falde.
Leverandører af business intelligence-løsninger har i øjeblikket alvorlige overvejelser omkring prissætningen på deres løsninger og værktøjer. Forklaringen er verdens største softwarevirksomhed Microsofts øgede fokus på business intelligence (BI).
I 1996 købte Microsoft teknologi fra den israelske softwarevirksomhed Panorama, og siden har Microsoft arbejdet med at implementere løsningen i deres databaseværktøjer. Den helt store satsning vil komme i næste version af databaseværktøjet SQL-server, der har fået titlen Yukon.
- Microsoft har været konservative med, hvor meget af værdikæden de vil dække, men de er på vej mod at have en væg til væg-teknologi, så når SQL-server kommer i den næste version, kaldet Yukon, vil de have et meget stærkt ETL-værktøj og et stærkt OLAP-værktøj og gode bud til selve rapporteringslaget hos brugerne. Desuden bevæger Microsoft sig langsomt ind i applikationsdelen. De er allerede kommet med komponenter til balanced scorecard-applikationer, og min vurdering er, at dette kun er første skridt, og at de også vil komme med løsninger inden for eksempelvis budgettering, siger administrerende direktør Michael Borges fra Platon, der er landets største uafhængige konsulenthus inden for business intelligence.
Volumenmarked
Også analysevirksomheden IDC Nordic forventer et betydeligt pres på konkurrenterne, når Microsoft for alvor kommer på banen.
- Det har vi sagt gennem flere år, og selv om de store spillere på markedet ryster på hovedet, så er der ingen tvivl om, at Microsoft vil komme til at dominere området, siger administrerende direktør i IDC Nordic Per Andersen.
Han peger blandt andet på, at Microsoft i en vis udstrækning bundler sine BI-værktøjer med databasepakken, hvilket gør selve BI-delen "gratis".
- Desuden betyder udviklingen inden for BI, at langt flere virksomheder og brugere vil tage BI i anvendelse. Der kommer pakkeløsninger og mere specifikke løsninger til bestemte brancher, og på den måde bliver der tale om et volumenmarked, og her er der ingen af de traditionelle spillere, der har den store erfaring, men det har Microsoft, siger Per Andersen.
I den danske afdeling af Hyperion tager man dog udfordringen med ro.
Ifølge salgsdirektør Christian Berg følges Microsofts prisstruktur og produktlanceringer meget nøje, og den øgede konkurrence kan betyde lavere priser for kunderne.
- Det er klart, at kommer der konkurrence på sammenlignelige produkter, er vi nødt til at kunne konkurrere også på prisen. Men vi ser ikke os selv som de umiddelbare ofre for Microsoft. Vi kommer traditionelt set fra toppen af markedet, og det er der, vi har vores største fokus. Der, hvor konkurrencen fra Microsoft vil komme, er i første omgang på midtmarkedet, siger han.
Tærter og grafik
Også hos landets største BI-leverandør, SAS Institute, tager man udfordringen fra Microsoft med ro.
- Jeg oplever slet ikke, at vi er i samme boldgade. Tærter og grafik gør det ikke længere. Det, der hedder BI, er dødt, og vi må videre og se på virksomheden som en samlet proces. Forretningsanalytikerne vil have svar på deres spørgsmål, og det kan en top ti-liste og en grafik ikke give. Markedet efterspørger en vidensplatform, ellers får man ikke den rigtige løsning og værdi for pengene, siger administrerende direktør Mogens Weinreich, SAS Institute.
Men Per Andersen fra IDC mener ikke, at BI-leverandørerne kan hvile på laurbærrene, blot fordi man fortrinsvis henvender sig til de store kunder.
- At konsolidere sig i den høje ende er som at kaste håndklædet i ringen og blot skumme fløden, mens man kan, men der er måske ikke så meget fremtidsperspektiv over det, siger han.
Billedtekst:
- Det er klart, at kommer der konkurrence på sammenlignelige produkter, er vi nødt til at kunne konkurrere også på prisen. Men vi ser ikke os selv som de umiddelbare ofre for Microsoft, siger Hyperions salgsdirektør Christian Berg
Boks:
ETL: Extract Transformation Load
(backend til opsamling af relevante data).
OLAP: Online Analytical Processing
(frontend til brug for analyse og præsentation af data).