Microsoft undervurderede Navision-systemet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. september 2004.


De mindre amerikanske virksomheder skulle have Great Plains, men det er Navision, der er vækstkometen.

Forretning
Microsoft begik en strategisk bommert, da Navision-systemet blev henvist til en skyggetilværelse i USA. Marketingmillionerne rettet mod små og mellemstore virksomheder blev sat bag Great Plains-økonomisystemet, men kunderne ville det anderledes.
- Selv om vi ikke var så aggressive med Navision-markedsføringen, som vi burde have været, så er det system det hurtigst voksende af alle vores virksomhedssystemer, nemlig med 26 procent, sagde Microsoft-topchefen Orlando Ayala til Computerworld, da han i sidste uge var i Danmark.
En konsekvens af, at kunderne har stemt via deres pengepung, er, at Microsoft nu sikrer Navision-systemet et bedre marketingbudget i USA, oplyser Ayala, der har det overordnede ansvar for salg af alle MS-produkter til små og mellemstore kunder.
Microsoft er i knibe på hjemmemarkedet, når det gælder afsætningen af alle de mange virksomhedssystemer, som man fik i gennem opkøbet af først Great Plains siden Navision. Af det nylige årsregnskab fremgår, at kun Europa har udvist tilfredsstillende resultater. Og på produktsiden er det Navision samt Axapta, som sælges til større kunder, der fremhæves. Hverken Great Plains eller Solomon.
Kritik fra forhandlere
Navision-forhandlere har længe protesteret mod Microsofts forsømmelse på marketingsiden. Den tidligere direktør for Aston i Nordamerika, George Brown, betegnede det for nogen tid siden som skammeligt over for Computerworld. Ifølge ham syntes det, som Microsoft vil lægge produktet dødt i USA, på trods af, at det danske produkt er mere moderne og mere brugervenligt end Great Plains-produktet.
Men Navision-vækst eller ej. Der er stadig langt tilbage, før det mål, som både Bill Gates og Steve Ballmer har sat for Microsoft Business Solutions (MBS), er nået nemlig en omsætning, der svarer til bestselleren Windows.
I det netop afsluttede finansår omsatte MBS for 667 mio. dollars, hvilket var en stigning på 18 pct. i forhold til året før. Windows til pc'er, altså klientsiden, omsatte for otte mia. dollars - 11 pct. mere. Den anden "malkeko", Office bød på 17 procents vækst, og væksttallene er vigtige. En afgørende årsag til, at Microsoft satsede på at gå ind på markedet for virksomhedssystemer, er, at de primære markeder så småt er ved at være mættet med både Windows og Office.
At MBS fortsat kører med underskud, selv om Navision-delen var ganske profitabel på opkøbstidspunktet, er der ifølge Orlando Ayala mange gode forklaringer på.
- Det er meget dyrt at skabe en global tilstedeværelse, og der var ingen chance for, at Navision kunne have gjort det på egen hånd, siger Ayala.

Billedtekst: Microsofts Orlando Ayala erkender fejl i markedsførngen af Navision. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere