Både billetter og burgere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. september 2004.


Mange lande langt fremme, når det gælder brugen af chipkort til mere end en enkelt funktion. Især indbyggere i flere asiatiske storbyer har taget teknologiens muligheder til sig.
rejsekort
Flere af de konsortier, der har afgivet tilbud på det danske rejsekort, har udenlandske erfaringer fra tilsvarende løsninger flere steder i verden med sig i bagagen. Såvel fra Asien som fra europæiske storbyer.
I Europa bruges elektroniske rejsekort fortsat kun som rejsekort, men i London er det ikke planen, at det skal fortsætte sådan. Indtil videre kan beboerne i London benytte deres Oyster-rejsekort i busser, toge, undergrundsbanen og inden for en overskuelig fremtid, skal det også være muligt at benytte rejsekortet i visse hyrevogne.
- Vi vil på lang sigt gerne have, at der bliver føjet endnu flere funktioner til Oyster-kortet. Det vil kræve, at der bliver indgået en samarbejdsaftale med bankerne, og det er bureaukratisk at komme igennem, siger Richard Thomas, business manager i Prestige, der er projektet for Londons elektroniske billetteringssystem.
Projektet er udviklet og implementeret af Cubic Transportation Systems, der er partner i TranSys Danmark - et af de konsortier, der har afgivet bud på det danske rejsekortsystem.
Tæt på og langt fra
Et af de steder, hvor der virkelig er tale om et multifunktionelt rejsekort, er i Hongkong, hvor det elektroniske betalingssystem hedder Octopus. Ud over at kunne betale for at rejse med offentlige transportmidler kan Hongkong-kineserne bruge kortet til betaling af så forskellige ting som parkering, shopping, indkøb af dagligvarer eller sågar fastfood. Det elektroniske chipkort har over 253 forskellige anvendelsesmuligheder, der ikke dækker over betaling. Det kan også bruges som adgangskort visse steder.
Så langt er det dog ikke sikkert, at vi når med det danske rejsekort. Det system, der sandsynligvis vil minde mest om det, der planlægges indført i Danmark, er det hollandske. Det er også landsdækkende, og det stiller nogle lidt anderledes krav til systemet, end hvis det er afgrænset til én by, blandt andet med hensyn til takstzoner. Erfaringerne fra Holland kan også ende med at komme danskerne til gode. Det er nemlig East-West, hvis danske afdeling er med i udbuddet herhjemme, der har stået for det.
- Vi lægger vægt på, at den endelige løsning giver mulighed for flerfunktionalitet, og vi vil bestemt lade os inspirere af, hvad de elektroniske chipkort kan bruges til andre steder. Det er muligt, at der bliver lagt ud med et simplere kort, der senere kan opgraderes, men stadig vil være kompatibelt med de eksisterende kortlæsere. Teknologien eksisterer, den skal bare bruges, siger Hans Holmgren teknisk direktør i Rejsekort A/S.

boks:
Det kontaktfri smartcard teknologisk set
Ifølge Rejsekort A/S er der stor sandsynlighed for, at det nye rejsekort teknologisk set vil minde om Phillips Mifare-teknologi, hvis interface betragtes som industristandarden når det gælder kontaktfri smart cards. Teknologien bruges i op mod 85 procent af alle transportbilletterings-applikationer på verdensplan.
Kort og kortlæser kan kommunikere på op til ti centimeters afstand i overensstemmelse med en række 13.56 MHz kontaktfri standarder som for eksempel ISO 14443A & B og ISO 15693.
Mifare Standard fås i to versioner med henholdsvis en og fire Kbytes EEPROM.
Mifare er en åben platform.