Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. oktober 2004.
BPM-selskabet Hyperion er forholdsvist ukendt i Danmark, men det skal der gøres noget ved. Inden for det næste halvandet år er målet at få op mod 15 partneraftaler og lokal repræsentation i Danmark.
Et af de vigtigste temaer for it-topchefer i større virksomheder er at få bedre styr på de mange og forskelligartede informationer, som virksomhederne dagligt producerer.
Det kan være regnskabstal, produktionstal, oplysninger om medarbejderes kompetencer og kvalifikationer og udviklingen på de vigtigste markeder.
It-løsninger til dette område kaldes business performance management eller BPM, og her er Hyperion en af de helt centrale spillere. Men på trods af, at selskabet har været på banen i mange år og har A.P. Møller-Mærsk, ISS, Carlsberg, Danisco og SAS blandt kunderne, er det begrænset med kendskabet til Hyperion i Danmark.
- Når man tænker på, hvad det er, vi laver, og hvilke kunder vi har i Danmark, er det overraskende, så ukendte vi er på det danske marked, siger administrerende direktør for Hyperion i Norden Johan Salenstedt.
Ambitiøse planer
Han har kun været i Hyperion i få uger, men allerede nu er de ambitiøse planer for Hyperions ekspansion i Norden ved at tage form. Johan Salenstedt kommer fra en stilling hos IBM som europæisk salgsansvarlig for Lotus.
- Vi vil opbygge et net af partnere i Danmark, hvor vi vil bistå med udvikling af de nødvendige kompetencer og certificeringer, siger Johan Salenstedt, der forventer, at der bliver tale om 12 til 15 partnere, der regionalt kan arbejde med de relevante kunder.
- Vi har en vækst, der ligger over markedet, og den forventer vi at kunne fastholde, hvilket indebærer, at vi skal vokse med cirka 25 procent om året. Og her er det helt centralt, at der kommer nogle seriøse partnere på banen, hvis målet skal kunne nås, siger Johan Salenstedt.
Satser på SMV'er
Hyperion-direktøren vil ikke oplyse, hvilke partnere der kan komme på tale, men det kan dreje sig om både systemintegratorer og konsulenthuse.
Optrapningen på det danske marked vil på længere sigt også komme til at få organisatoriske forandringer i den danske afdeling. I dag er Hyperion Danmark en afdeling under det svenske hovedkvarter for Norden, men Johan Salenstedt forventer, at det i takt med realiseringen af planerne for den danske ekspansion bliver nødvendigt med en mere manøvredygtig dansk afdeling - ikke mindst fordi mange af de nye kunder skal komme fra små og mellemstore virksomheder, der ifølge Johan Salenstedt har mere tendens til at handle lokalt.
Han forventer, at de første partneraftaler vil være på plads inden årets udgang.
Billedtekst:
- Vi vil opbygge et net af partnere i Danmark, hvor vi vil bistå med udvikling af de nødvendige kompetencer og certificeringer, siger administrerende direktør for Hyperion i Norden Johan Salenstedt.