Portræt med SAS

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. november 2004.


Mette With Petersen har netop sat sig i chefstolen for Business Objects' danske afdeling, der nu skal ud af mørket og ind på førstepladsen i markedet for business intelligence.

Om fem år vil den dominerende danske leverandør af business intelligence i Danmark hedde Business Objects (BO). Det er i hvert fald ambitionen for den nytiltrådte direktør for den danske afdeling.
Og sigtekornet er rettet ind på SAS Institute, der i dag er den ubestridte leder på det danske marked - og i øvrigt altid har været det.
Netop det historiske faktum, at SAS Institute altid har ligget nummer et er et af de bedste argumenter fra Mette With Petersens side, når hun skal forklare, hvordan BO bliver den nye etter.
- SAS havde den rigtige timing og har gjort det fantastisk på det danske marked, men når man er nummer et, så er der jo ikke mere at opnå. Det er bedre at være nummer to, så har man hele tiden noget at gå efter. Det vigtige er viljen og evnen og troen på, at det kan lade sig gøre, siger hun.

Uudnyttet potentiale
Når it-firmaer praler med, at de er størst, bruger de ofte forskellig målestok, der netop passer til deres forretningsmodel, men Mette With Petersen er ikke bange for at sige, at det er målt på omsætning, at BO vil banke SAS Institute af banen. SAS Institute har en årlig omsætning i Danmark på godt 340 millioner kroner.
- Vi vil være størst målt på omsætning. Og det er slet ikke urealistisk. Der er et stort uudnyttet potentiale på det danske marked. SAS er først og fremmest gået efter de helt store firmaer, og der er ikke brugt så mange kræfter på de mindre. Det er der, vi vil sætte ind, fordi der i dag findes en række løsninger, der dækker deres behov, og så kan vi komme med en prisstruktur, som jeg tror vil være interessant, siger hun.
Der er dog ingen konkrete tal for, hvor stort markedet for BI i de mindre danske virksomheder er, men BO-direktørens antagelse støttes af analysehuset IDC.

Kigger i den forkerte retning
I SAS Institute i Danmark ryster de på hovedet og ikke i bukserne over over BO's aggressive indtog på det danske marked. SAS peger blandt andet på, at Business Objects vil bruge telefonsælgere og salgskonsulenter - en strategi, der ligger langt fra jakkesættene i SAS Institute.
- Overgå SAS i Danmark inden for fem år - det kan jeg love dig, at de ikke gør. No way! siger marketingdirektør i SAS Institute Jim Nielsen.
Han mener, at Business Objects har teleskopet rettet i den forkerte retning, og at truslen for BO snarere vil komme fra Microsoft og Cognos end fra SAS.
- Der er ingen tvivl om, at især Business Object og Cognos får svedeture - og sikkert tærsk - af Microsoft. Det er jo den simple rapportering og simpel OLAP-analyse, som de tre kæmper om. Min vurdering er, at Business Objects især vil kæmpe mod Cognos, og de er altså begge er oppe mod Microsoft, siger han.
Mette With Petersen ser netop forskellen på de to strategier som afgørende for BO's succes.
- Vi vil sælge 100 procent gennem partnere, hvor SAS står for salget selv. Det bringer os meget bedre ud på markedet og kan sætte os i forbindelse med forhandlere, der er eksperter inden for netop deres vertikaler, siger hun.

Det vil jeg vædde på
Business Objects arbejder også med planer om at bundle branchespecifikke løsninger med ERP-systemer som Navision, Axapta eller SAP, hvilket ifølge Mette With Petersen også vil sikre en hurtigere udrulning af BO's produkter på det danske marked.
Mette With Petersen lader sig ikke dupere af afvisningen fra SAS. Hun tør godt vædde på, at Business Objects har den største omsætning på business intelligence om fem år.
- Jeg er sportsmand, og jeg er kommet for at vinde, men det er jo ikke sikkert, at de vil vædde inde i Købmagergade (hvor SAS' danske afdeling bor, red), siger hun.
Og deri har hun ret.
- Væddemål hører til den kategori af ting, som man ikke kan vurdere, så jeg vil ikke vædde. Det er en fantastisk ambition og et godt sigtekorn, men de kommer aldrig til at slå os, siger Jim Nielsen.
Mette With Petersen er dog langt fra enig i, at SAS' position ikke kan trues.
- Man skal være meget varsom med at sige, at der ikke er noget at gå efter, for der kan ske mange ting, siger hun.

Billedtekst:
Den nyudnævnte direktør for Business Objects i Danmark, Mette With Petersen har indstillet sigtekornet på SAS Institute og vil om fem år være den største spiller på business intelligence markedet.
Foto: Hans Juhl




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis