Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. november 2004.
Danfoss er en af de første danske virksomheder, der vælger en offshore SAP-outsourcing.
Fra årsskiftet planlægger Danfoss at indlede en større SAP-outsourcing-aftale i Indien.
Dermed bliver Danfoss en af de første danske virksomheder, der trodser analytikernes vurdering af, at danske virksomheder ikke er interesserede i at outsource mere komplekse opgaver til lavomkostningsområder.
Det er endnu ikke offentliggjort, hvilken it-virksomhed, der kommer til at stå for Danfoss' SAP-implementering, men rammerne for samarbejdet ligger fast. Indiske it-konsulenter kommer til at stå for opgaven.
Danfoss har gennem de senere år fået erfaring i at outsource mindre dele af virksomhedens it-opgaver. Opgaverne, der har været outsourcet til det indiske it-firma Tata Consultancy Services, har givet Danfoss erfaring i at arbejde tæt sammen med indiske medarbejdere.
- Vi har overordnet set haft gode erfaringer med at anvende Tata Consultancy Services. Vi har måttet tilpasse samarbejdsformen undervejs og føler os derfor i dag parate til at tage et skridt yderligere, fortæller Danfoss' it-direktør Kenneth Egelund Schmidt.
Øget fokus på Asien
Danfoss har en overordnet strategi, der vil øge forretningsfokuset på Asien. Til at støtte de strategiske planer har virksomheden brug for en øget it-bemanding. Men mod den sædvanlige it-strategi har Danfoss valgt at outsource opgaven i Indien.
- I stedet for at øge den nuværende bemanding, etablerer vi en offshore-aktivitet, der skal stå for implementering og efterfølgende support af SAP R/3. I vores tidligere outsourcing opgaver har vi været meget tæt involveret i opgaverne. Hvis alt går vel, vil de indiske it-medarbejdere i den nye outsourcingaftale komme til at arbejde som vores egne Danfoss it-konsulenter, fortæller Kenneth Egelund Schmidt.
- Der er ikke behov for at have en ekstra kontaktperson, der sidder i Danmark og oversætter dokumenter eller lignende. Det vil kun blive dyrere. Vi udstationerer i stedet en medarbejder i Indien, der skal stå for at koordinere samarbejdet, siger Kenneth Egelund Schmidt.
Læs også side 10 - 12 om globalisering