Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. november 2004.
Internationale arbejdsorganisationer tegner et lyserødt billede: For en inder er et job hos en af de ledende it-virksomheder adgangsbillet til den nye, voksende middelklasse.
Den gamle forestilling om, at der sidder 40 underbetalte indere i et lille mørkt baglokale og koder under horrible forhold, har stærkt brug for en opdatering. Ganske vist får de langt mindre i løn end deres vestlige kolleger, men i forhold til deres landsmænd får de en væsentlig højere betaling og langt bedre økonomiske muligheder.
- I Indien er it-professionelle meget privilegerede. Branchen er i høj vækst, og der er efterspørgsel efter dygtige medarbejdere. Selvom de ofte tjener mindre end deres amerikanske og europæiske kolleger, er købekraften af lønnen den samme som vestlige fagfæller. De har derfor råd til en tilsvarende levestandard. Det er også udbredt, at indiske middelklasse-familier forsøger at få deres børn til at tage en it-uddannelse, siger afdelingschef for it-professionelle Gerhard Rohde fra Union Network International (UNI).
UNI er en international paraply-fagforeningsorganisation, der i de seneste fire år har arbejdet i Indien for at organisere indiske it-medarbejdere. UNI har igennem dets arbejde ikke oplevet væsentlige problemstillinger med hensyn til arbejdstiderne.
- De indiske it-professionelle klager ikke specielt over for lange arbejdsdage. Måske skyldes det, at mange af dem er unge og ikke har børn. Men it-medarbejdere i USA og Europa har også lange arbejdstider, så det vel mere it-kulturen, end det er et indisk problem, forklarer Gerhard Rohde.
Selvom it-lønniveauet generelt ligger højt i Indien, er der stor forskel på de arbejdsmæssige forhold i forskellige typer it-virksomheder. Ifølge UNI er der tre hovedgrupper af indiske it-virksomheder.
Den første gruppe er globale it-virksomheder som IBM og HP og indiske Tata og Infosys. Arbejdsforholdene hos de globale virksomheder er på vestlig standard.
- Medarbejderne i de globale virksomheder er utrolig gode. Virksomhederne gør meget for at holde på de dygtigste medarbejdere og anvender mange ressourcer på at uddanne og udvikle medarbejderne, siger Gerhard Rohde fra UNI.
UNI's opfattelse bakkes op af FN's arbejdsorganisation International Labour Organisation (ILO).
- Arbejdsforholdene i de store, internationale virksomheder i Indien er væsentligt bedre end det normale arbejdsniveau i Indien uden for it-branchen. Medarbejderne oplever, at det er meget bedre at arbejde inden for offshore-services end i den lokale økonomi. Det giver gode karrieremuligheder for dem, der kommer ind i de store it-virksomheder, siger ILO's repræsentant John Sendanoyia.
Den anden gruppe it-virksomheder er de mellemstore, der ofte er underleverandører til de globale spillere. Medarbejderne hos de mellemstore har et lavere løn- og uddannelsesniveau end ansatte i de store internationale selskaber, men arbejdsforholdene er ifølge UNI oftest gode.
Arbejdsrelaterede problemer er oftest i den tredje gruppe af små og mindre mellemstore it-selskaber.
- Det er virksomheder, der ofte arbejder projektrelateret. De har oftest store udsving økonomisk og i antallet af ansatte. Arbejdsforholdene er derfor meget mere ustabile. Folk er projektansatte og skal oftest selv stå for videreuddannelse, siger Gerhard Rohde.
Men selv hos de små it-virksomheder oplever hverken ILO eller UNI, at medarbejderne klager over arbejdsforholdene.
- Som markedet ser ud i dag i Indien, er situationen for de it-ansatte god. Man kunne forestille sig, at der kunne komme problemer, hvis markedet stagnerer eller begynder at falde. Men i dag kan et job i it-branchen være en adgangsbillet til et bedre liv, vurderer Gerhard Rohde fra UNI.