Homebanking fra arbejdspladsen lægger it-systemer ned

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. januar 2005.


Ugens nedbrud i SDC's homebanking og filialsystemer skyldtes usædvanligt mange brugere.

Det var en blanding af usædvanligt mange brugere og mange tunge transaktioner, der mandag formiddag klokken 10 fik SDC's homebanking og filialnetsystem til at bryde sammen.
- Vi kan se, at vi havde 20 procent flere filialtransaktioner, 30 procent flere homebank-transaktioner og et jobmiks, der var 20-30 procent tungere end normalt, oplyser Erik Jakobsen, direktør for SDC Udvikling.
Mange homebanking-brugere anvender tilsyneladende arbejdspladsen til at ordne bankforretninger. Ifølge SDC's driftsstatistikker er spidsbelastningsperioderne for homebanking på hverdage fra 10 til 16; tidspunkter hvor de fleste er på arbejde.
Dydsmønstre, der ikke bruger arbejdstiden på private bankforretninger, er dog nok til at skabe en tredje spidsbelastning klokken 20 på hverdagsaftener.

Læs om årsagen til sammenbruddet på side 16