Nordisk Film satser stort på mobilspil

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 14. januar 2005.


Nordisk Film Interactive vil udvikle mobilspil baseret på Egmont-koncernens velkendte tv-, magasin- og tegneserieindhold. Udviklingen styres fra Danmark, og ambitionerne er store.

Egmont-koncernen øger sin satsning på spilområdet og har nu store ambitioner inden for mobilspil, et marked i enorm vækst.
Gennem selskabet Nordisk Film Interactive vil Egmont skabe spil til mobiltelefoner baseret på de velkendte figurer og universer, som findes i koncernens øvrige tv-, magasin- og tegneserieaktiviteter.
Om det er Olsen Banden, Lucky Luke eller andre figurer, der skal springe rundt på de danske mobiltelefoner, er dog endnu en velbevaret hemmelighed.
Egmont har allerede tjent rigtig gode penge på spilbranchen, da salget af IO Interactive i marts sidste år indbragte Nordisk Film Interactive mere end 100 millioner kroner.

Stort potentiale
Nu skal mobilspil skabe nye indtægter, mener forretningsudvikler Morten Remmer:
- Det kræver nogle investeringer at begive sig ud på et nyt marked, men det er et marked i ekstrem vækst, og der er allerede et godt indtjeningspotentiale.
Nordisk Film Interactive er allerede i gang med udviklingen af det første spil, selvom Morten Remmer hverken vil sætte navn på titler eller udviklingshuse.
Det står dog klart, at det i første omgang er danske selskaber, som står for at udvikle spillene.
- Nu er vi så heldige, at der i Danmark og Norden er rigtig mange dygtige udviklere, og da vi har meget interessant indhold, vil de udviklere gerne arbejde med os, fortæller Morten Remmer.

Sælger ringetoner
Egmont-koncernen har allerede et forretningsområde for indhold til mobiltelefoner, Phonezone, hvor man kan købe ringetoner, spil og en chat-
applikation.
Spil baseret på koncernens eget indhold skal dog lynhurtigt vokse til at blive et stort forretningsområde.
- Inden for et par måneder er vi klar med det første spil, siger Morten Remmer.
Spil til piger
Nogle af indtægterne fra salget af IO Interactive har Egmont allerede skudt i et andet dansk spilselskab, Pinkfloor.
Pinkfloor satser på spil til piger, også på mobiltelefoner, og ligner en åbenlys udvikler for Nordisk Film Interactive på spilsiden.
I første omgang vil Nordisk Film Interactive satse på mobilspil til Norden, men også resten af verden vil komme i søgelyset senere.

Billedtekst:
- Inden for et par måneder er vi klar med det første spil, siger forretningsudvikler i Nordisk Film Interactive Morten Remmer.