Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. februar 2005.
Efter 18 måneders udvikling går Microsoft ind i den intense konkurrence på markedet for internetsøgninger.
Microsoft er klar med sin egen søgemaskine efter 18 måneders udvikling og tre måneders kørsel med testversionen. Fra tirsdag blev alle MSN-søgninger på 10 forskellige sprog håndteret af Microsofts egen søgemaskineteknologi.
Siden testversionen blev aktiveret i november, har Microsoft kanaliseret en stadig større del af de søgninger, firmaet modtager på sin internetportal MSN, til sin lukkede søgemaskine, som nu er helt åben for offentligheden. Søgningerne vil ifølge Financial Times blandt andet trække på den Microsoft-ejede encyklopædi Encarta, der spytter svar ud inden for halvanden million emner.
Søgemaskinen har også en "nær mig"-funktion, der gør det muligt at begrænse søgeresultaterne geografisk til spørgerens eget område, hvilket søgemaskinen gør ved at inddrage spørgerens IP-adresse i arbejdet.
Microsofts anstrengelser hænger sammen med, at softwaregiganten vil have sin del af det hurtigtvoksende marked for søgerelaterede annoncer, som især Google og Yahoo sidder tungt på.
Microsoft oplyser, at den nye søgemaskine leverer resultater fra en database med mere end fem milliarder indekserede webdokumenter og sider. Til sammenligning har Google passeret de otte milliarder sider i sin indeksdatabase.
Søgninger er stadig bare en lille del af Microsofts omsætning. MSN-divisionen omsatte i det seneste regnskabsår for to milliarder kroner, hvor hele virksomhedens omsætning lå på godt 211 milliarder kroner.
http://www.msn.com