Telefoni er en internet-tjeneste

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.


Teleopkald udvikler sig hastigt til at blive software-baseret. Men teleselskaberne er ikke er gode til software, siger Skypes medstifter Niklas Zennström.

IP-telefoni og internet-telefoni var et af hovedtemaerne på årets CeBIT. Det danske udviklingsfirma RTX lancerede sin trådløse IP-telefon, der er forberedt for Skype i hele Europa.
Telefon-typen er strategisk vigtig for videreudviklingen af Skype.
- I dag benytter mange Skype med hovedsæt, men det er vigtigt at frigøre tjenesten fra computeren. Med den trådløse telefon kan brugerne bevæge sig rundt, mens de taler, og for mange vil den være lettere at bruge end en "softphone", fordi den fremtræder som en almindelig telefon, siger Niklas Zennström, der er CEO og stifter - sammen med danskeren Janus Friis - af Skype.

Skype har 29 millioner registrerede brugere, hvoraf Niklas Zennström anslår, at mellem 15 og 21 millioner er aktive brugere. I øjeblikket kommer der 155.000 nye brugere til om dagen. 1,3 millioner brugere benytter tjensten fra en PDA via trådløs forbindelse.
Hertil kommer, at selskabet har rundet den første million brugere på SkypeOut, som er en forudbetalt tjeneste, så brugerne af internet-telefoni kan ringe til almindelige telefonnumre verden over til lokaltakst. Dermed har Skype fået betalende kunder ved siden af de licensindtægter, som selskabet får gennem forskellige partnerskaber.
Et af de nyere samarbejder er med mobilproducenten Motorola om at udvikle telefoner, der både kan benytte GSM-nettene og Skype via trådløst lokalnet.
- Motorola har sikkert fået bekymrede reaktioner fra mobilselskaberne, men de gør det rigtige ved at lytte til slutbrugernes ønsker. For et år siden ignorerede producenter og teleselskaber udviklingen. Nu har de indset, at de må lytte til kunderne, siger Niklas Zennström.

Skypedirektøren mener, at der er en markant forandring i gang af den måde, telefoni bliver solgt på.
- Telefoni bliver en software-baseret internet-tjeneste, og de seneste års erfaringer viser, at teleselskaberne ikke er gode til at sælge software-tjenester, siger han.
Skype lancerede i sidste uge en tjeneste i England i samarbejde med en hotspot-operatør, der gør det muligt at ringe gratis fra en række restauranter, cafeer og lignende.
Rundt regnet 30 procent af internet-telefoniopkaldene foretages efter Skypes beregninger i erhvervssammenhæng.
- Virksomhedsbrugerne benytter Skype til at supplere deres eksisterende telefoni. Vi forventer ikke, at denne tjeneste kommer til at bidrage væsentligt til væksten i antallet af brugere, der allerede er forholdsvis høj, men den vil give os yderligere indtægter, siger Niklas Zennström.
Senere i år kommer Skype med et særligt erhvervstilbud, der kombinerer Skype og SkypeOut. Det er tanken, at der skal følge mere service med, end Skype er i stand til at yde i dag.

Skype blev lanceret i september 2003, da stifterne afviklede deres engagement i fildelingstjenesten Kazaa. I dag har selskabet omkring 100 ansatte.
- I det forløb, vi har været igennem er jeg mest forbavset over, at vi halvandet år efter lanceringen har partnere som det store teleselskab Hutchinson, siger Niklas Zennström.
Hutchinson har hovedkvarter i Hongkong og er engageret i mobilaktiviteter i en række lande - herunder i 3G-koncernen 3.

Billedtekst:
155.000 flere dagligt - Jeg er mest forbavset over, at vi halvandet år efter lancering har partnere som det store teleselskab Hutchinson, siger Niklas Zennström, medstifter og CEO for Skype.

Boks:
SIP eller ej
Skypes succes har ikke overraskende fået en række selskaber til at spekulere på, om ikke de kan lancere noget lignede. Udfordringen ligger i at finde svagheder, der kan udnyttes til at introducere et nyt produkt. Tyske Sipgate mener at have fundet en svaghed i, at Skype bygger på egne protokoller og ikke benytter SIP (Session Initiation Protocol), der ellers tegner til at blive standarden for håndteringen af IP-telefoniopkald.
- Der findes en del SIP-telefoner på markedet, som ikke kræver en pc til at håndtere opkaldene, som Skype gør. Desuden gør SIP det muligt at ringe til hvilken som helst telefon, hvor Skype endnu først og fremmest bruges til at ringe andre Skype-brugere op. Endelig gør SIP det muligt at introducere tjenester som voicemail, siger Wilhelm Fuchs fra Sipgate.
Sipgate lancerede i januar sidste år en tjeneste, hvor man kun betaler for den del af opkaldene, der går via det almindelige telenet, når de ringer almindelige telefoner op. I dag har Sipgate 100.000 kunder.
Niklas Zennström fra Skype er ikke imponeret over SIP-protokollen.
- Teknologien er vores styrke: Vores protokol er mere intelligent end SIP. Efter vores opfattelse er peer-to-peer-teknologien telefoni overlegen, siger han.
- Producenterne af teleudstyr elsker SIP, fordi den gør det muligt for dem at sælge flere kasser og tjene flere penge, tilføjer Niklas Zennström.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere