At dele virksomhedens viden er altafgørende

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.


It-virksomhederne har erkendt betydningen af ikke at holde kortene tæt til kroppen. De ansatte skal reklamere med deres viden. - Det er helt centralt for os at dele viden mellem vores medarbejdere. Det er afgørende for den hastighed og den kvalitet, vi kan producere vores produkter i. Vores medarbejdere bliver stimuleret til at hente viden. Og de skal reklamere for, at de har den, siger Torben Falholt, administrerende direktør hos softwareudvikleren IT-Practice.
IT-Practice bruger forskellige former for chat til videndeling og open source-værktøjet Wiki, der er en slags intranet, som alle opdaterer på. Et lidt anarkistisk værktøj, men det tjener formålet, siger han.
- Jeg bruger ikke meget tid på administration, det har vi it til. Jeg er kontaktformidler. Kunsten for mig er at vide, hvem der ved hvad, siger Falholt.

Ved medarbejdersamtalerne i Texas Instruments Danmark bliver de ansatte bedømt på tre parametre, og en af dem er adfærd. De får karakterer efter, hvor gode de er til at dele deres erfaringer.
- Videndeling i en organisation er en adfærd, der gør, at man giver den nødvendige viden ud i organisationen. Viden er ikke noget, man holder for sig selv, og vi gør meget for at fremme den kultur, siger Kim Breum-Christensen, administrerende direktør i Texas Instruments.
Han mener godt, man kan sige, at de har en videnkultur.
- Gennem vores systemer opsamles al vor viden fra de forskellige projekter, og vi har faste procedurer for, hvordan vi gemmer den, siger Kim Breum-Christensen. En gang om ugen holdes der morgenmøde, hvor projektlederne beretter om de igangværende opgaver, men Texas Instruments bruger ikke chatværktøjer som IT-Practice-folkene gør.

Billedtekst:
VIDEN - Folk skal reklamere med den viden, de sidder inde med, siger
Torben Falholt, administrerende direktør i IT-Practice.
Foto: Hans Juhl