Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. marts 2005.
Balance fastholder konsulenter
Der er to ting, der kan få en konsulent til at skifte job: løn og mere fleksible arbejdstider. Det viser en ny engelsk undersøgelse blandt 250 konsulenter foretaget af rekrutteringsfirmaet Woodhurst. 88 procent sagde, at de ville overveje at skifte job, hvis lønnen var bedre. 84 procent ville overveje at skifte alene for at få mere fleksible arbejdstider. 52 procent af de adspurgte overvejede at skifte job inden for de næste to år. Blandt de adspurgte, der havde større fleksibilitet i arbejdstider, var der dog kun 32 procent, der overvejede at skifte job inden for de næste to år. just
Faktureringsgraden er det vigtigste nøgletal
En undersøgelse fra Kennedy Information viser, at nøgletallet for konsulenternes fakturerbare timer uden sammenligning er det vigtigste nøgletal for konsulethusene. På en anden- og tredjeplads kommer nøgletal for kundetilfredshed og vundne opgaver. Undersøgelsen er gennemført blandt 135 amerikanske konsulenthuse. Ifølge studiet har en konsulent i gennemsnit en faktureringsgrad på 81 procent. Konsulenthusenes partnere ligger helt nede på et gennemsnit på 52 procent. Til gengæld koster en konsulent i gennemsnit kun 1.000 kroner, hvor en kunde må betale 2.250 kroner for en time af en partners tid. just
Flere kvinder
i konsulentbranchen
I de seneste fire år er der ifølge Rambøll Management skabt 16.000 job i rådgivnings- og konsulentbranchen. Kun 5.100 af disse job er besat af mænd. Et af de mest aktive konsulenthuse har været McKinsey, der i de seneste år officielt har gået målrettet efter at rekruttere flere kvindelige konsulenter. I dag er 30 procent af deres konsulenter kvinder. Et af McKinseys succesfulde initiativer har været af tilbyde kvinder efter barsel at arbejde 60, 70 eller 80 procent af fuld tid. just