Hellere mikrobryggeri end mikrochip

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. maj 2005.


It-øl Danmark kan udvikle sig til et regulært øl-turistland med alle de små, spændende mikrobryggerier, der skyder op i disse år. Bag flere af bryggerierne står tidligere it-folk, der er trætte af uhåndgribelige løsninger: De vil kunne mærke og smage det, de producerer.

It-folk er stærkt repræsenteret som ophavsmænd til flere af de små bryggerier, der i disse år skummer op rundt omkring i landet.

Ølbryggerbølgen skyller hen over landet i disse år, og pudsigt nok er det mange af de it-iværksættere, der i 1990'erne startede it-virksomheder, som i dag foretrækker en tilværelse med foden under egen gærtank.
Men der er en væsentlig forskel på it-iværksætterne fra dengang og øl-bryggerne i dag: De hjælper hinanden. Det er utænkeligt for mikrobryggere ikke at hente råd og inspiration hos de andre. Den spejderånd eksisterede ikke i 90'erne.
- Vi hjælper hinanden, og der er ingen forretningshemmeligheder. Det er en kæmpe forskel i forhold til dotcom-tiden, siger Kristian Olsvig, tidligere it-mand, i dag bryggeren bag Heimdal-Bryg i Ledøje vest for København.

Fra Ølfabrikken i Tisvildeleje i Nordsjælland lyder forklaringen fra medejer Christian Skovdal Andersen, tidligere Windows-udvikler, at der er ikke nogen konkurrence lige nu, og øllet er ufatteligt let at sælge.

Men hvorfor er det lige it-folk, der skifter til øl-branchen?

- Folk i it-branchen hylder princippet "Keep it simple". Der er jo kun to bogstaver i it og øl, lyder en sober vurdering fra IT-Brancheforeningens kommunikationschef, Henrik Egede. Han afviser selv at drikke mange øl, men siger, at IT-Brancheforeningen forholder sig positivt til både øl og it-branche. At netop it-folk hopper på ølvognen, undrer ham ikke.
- It-folk har tit et iværksætter-gen, og it-branchen er generelt leveringsdygtig i iværksættere til mange forskellige brancher, siger han.