Øl med lokal opbakning

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. maj 2005.


Plejer den lokale brygger sin lokalbefolkning, er der plads til alle de nye mikrobryggerier, mener manden bag Heimal-Bryg og it-mand,
Kristian Olsvig.

Hvert sogn, sin øl. Det er filosofien bag Kristian Olsvigs bryggeri, Heimdal-Bryg. Han håber på at gøre sit bryg til det foretrukne hos lokalbefolkningen i Smørum og omegn, vest for København.
- Hvis det lokale bryghus tager sig godt af befolkningen i sin region, så tror jeg, der er plads til os alle, siger Kristian Olsvig om den udvikling, der er i mikrobryggeribranchen.
Man kan blive medejer af Heimdal-Bryg, da han og konen Cathrin Blangsbøll udbyder folke-anparter i bryggeriet. Han har været fascineret af brygning siden han som 11-årig stoppede æbler og gær i en flaske for at se, hvad der skete. Siden kastede han sig over it-branchen og virksomheden HomeSite, som udbyder it-kurser og konsulenttjenester. Kristian Olsvig giver stadig selv kurser i HTML- og JavaScript, men det får han næppe tid til mere, når han til efteråret helliger sig ølbrygningen i et nyopført produktionsanlæg.
- Indtil vores bryganlæg er på plads, kontraktbrygger vi hos nogle af de andre mikrobryggerier. Det er lidt for at varme op til den store lancering i efteråret med 14 forskellige øltyper, siger Kristian Olsvig.

Ølbrygning appellerer, ifølge Kristian Olsvig, til netop it-folk, fordi det er hjemmevant.
- Ølbrygning minder om softwareudvikling, fordi antallet af parametre er enormt. Men resultatet af en brygning er anderledes konkret end af en programmering. Og så kan man jo altid hævde, at hvis det ikke har været spændende at brygge det, så er det i hvert fald spændende at drikke det, griner Kristian Olsvig.

Billedtekst:

Heimdal-Bryg Brygger-drømmen tager rigtig fart for it-manden Kristian Olsvig og hans kone, Cathrin Blangsbøll, når Heimdal-Bryg åbner sit nye produktionsanlæg til efteråret.